02188218279-86053927

قیمت، مزایا و معایب و روش ساخت انواع ضدیخ بتن

399 بازدید | دوشنبه 01 آذر 1400 | دسته بندی : اخبار

به گزارش شبانکو به نقل از گروه بازرگانی خبرگزاری مهر، بتن متشکل از آب و سیمان و سنگدانه است. وجود آب در هر ترکیبی محدودیت مصرف در هوای سرد به وجود می آورد. با شنیدن نام ضدیخ انتظار همه، جلوگیری از یخ زدن آب در دمای زیر صفر درجه سانتی گراد است. ولی در این مورد ضدیخ بتن سبب مصرف کردن آب در واکنش بتن خواهد بود نه جلوگیری از یخ زدن آب در بتن. پس تا اینجا متوجه شدیم نام مناسبی برای این محصول انتخاب نشده است.

ضدیخ برای پیوستگی بتن ریزی در هوای سرد الزامی است.

پس وظیفه اصلی ضدیخ در بتن مصرف آب اضافی با سرعت بخشیدن به واکنش آب و سیمان است. بر اساس استاندارد ASTM دو نوع ضدیخ تندگیرکننده و کاهنده آب تندگیر کننده وجود دارد. استفاده از این ماده به دلیل امکان پیوستگی بتن ریزی در هوای سرد و یخبندان محبوبیت بسیار بالایی دارد. در هنگام استفاده از ضدیخ به نوع آن باید دقت کرد. وجود برخی مواد خطرناک مثل کلر در بتن دارای میلگرد مجاز نیست.

تفاوت ضدیخ بتن و ملات

ضدیخ بر اساس ساختار شیمیایی اگر کلر داشته باشد، ضدیخ ملات است. چون کلر، فولاد و سایر فلزات را می خورد. پس ضدیخ ملات محدودیت مصرف در سازه های بتن آرمه را دارد ولی ضدیخ بتن بر پایه نیترات و فرمات یا سایر ترکیبات ایمن دیگر هستند. این مواد میلگرد را دچار مشکل نخواهند کرد. جلوگیری از یخ زدن بتن تا رسیدن به مقاومت 5 مگاپاسکال وظیفه اصلی ضدیخ است.

امکان استفاده از ضدیخ بتن در ملات نیز فراهم است. چون روند کار هر دو یکی است. در ضمن ملات چون در مجاورت مواد خطرناک نظیر فلزات قرار نمی گیرد، منعی برای مصرف وجود ندارد. ولی ضدیخ ملات چون در ترکیب خود کلر دارد به هیچ وجه نباید در بتن سازه ای استفاده شود. معمولا ضدیخ بتن ملات را به صورت پودری تولید می کند. این ضدیخ بهتر است به مصالح خشک اضافه شود. ولی ضدیخ مایع را در انتها در مخلوط کن ریخته و با هم زدن سریع یک مخلوط یکنواخت خواهیم داشت.

ضدیخ پودری بتن معمولا به رنگ سفید تولید می شود.

قیمت ضدیخ بتن

قیمت ضدیخ بتن را مواد تشکیل دهنده آن تعیین می کند. ضدیخ کلر دار مثل کلسیم کلرید و سدیم کلرید یا نمک طعام به دلیل فراوانی قیمت بالایی ندارند.ای نمک کلردار با تسریع در واکنش هیدراسیون از یخ زدن بتن جلوگیری می کند. ولی قیمت ضدیخ های مایع بر اساس ساختار شیمیایی در قیمت های کم تا خیلی زیاد تولید می شوند. 

معایب ضدیخ بتن

از معایب اصلی ضدیخ بتن بر هم زدن طرح اختلاط اصلی بتن است. مهمترین تغییر ایجاد شده در اثر ورود ضدیخ در بتن نسبت آب به سیمان است. این نسبت یکی از عوامل اصلی و موثر در مقاومت نهایی بتن است. پس ضدیخ بتن مقاومت بتن را دچار اختلالاتی می کند. به کار بردن اکیپ اجرایی ماهر و متخصص در زمان استفاده از ضدیخ بتن بسیار مهم است. استفاده اشتباه از ضدیخ کلر دار در سازه سبب وقوع فاجعه بزرگی خواهد شد.

استفاده بیش از حد ضدیخ بتن تندگیر سبب از دست رفتن روانی بتن خواهد شد. بتنی که کارایی خود را از دست بدهد برای اجرا و تسطیح نیاز به انرژی بسیار زیادی دارد. پس زمان کار کردن با بتن محدود خواهد شد. با افزودن ضدیخ در بتن حباب های هوای ریز در کنار هم تجمیع شده که تبدیل به حباب بزرگی می شود. وجود تخلخل در بتن از مقاومت آن به شدت می کاهد.

ساخت ضدیخ 

ضدیخ موجود در بازار چهار گروه اصلی دارد. برای ساخت ضدیخ بتن آشنایی با ساختار و کاربرد این مواد اهمیت دارد.

افزودن ضدیخ مایع به میکسر

1- نمک غیرآلی محلول: ترکیبات نمک هالوژن دار مثل کلرید و برمید و فلوئورید یکی از اصلی ترین ضدیخ های قابل استفاده هستند. نمک های نیترات و نیتریت و آلومینات نیز از دیگر ترکیبات قابل استفاده برای ضدیخ بتن هستند.

2- ترکیبات آلی محلول: با استفاده از ترکیبات بر پایه تری اتانول آمین و کلسیم فرمات می توان تاخیرات هیدراسیون ناشی از اضافه کردن مواد کاهنده آب را جبران کرد.

3- افزودن گیرش آنی: از مواد آلومینات محلول و کربنات و سیلیکات برای بتن ریزی در هوای خیلی سرد می توان استفاده کرد. این گروه از مواد چنان سرعت هیدراسیون را زیاد می کنند که امکان بتن ریزی در زیر آب نیز به وجود می آید.

4- افزودنی جامد گوناگون: یکی از موارد جلوگیری از یخ زدن بتن استفاده از مصالح مناسب است. سیمان زودگیر یکی از مواد مناسب برای جلوگیری از یخ زدگی است. استفاده از ژل سیلیکا و آلومینا نیز سرعت هیدراسیون سیمان را افزایش خواهند داد. ترکیبات منیزیم کربنات و کلسیم کربنات نیز برای تندگیری سیمان مناسب هستند.