02188218279-86053927

خواص فیزیکی و شیمیایی آنیدرید فتالیک

774 بازدید | دوشنبه 08 دی 1399 | دسته بندی : مقالات

فتالیک آنیدرید چیست؟

فتالیک آنیدرید یک ترکیب کریستالی سمی است که در ساخت فتالین ها و سایر رنگها،رزین ها،پلاستیکها و حشره کش ها استفاده می شود.آنیدرید فتالیک جامد ،بی رنگ و یک ماده شیمیایی مهم صنعتی است،به ویژه برای تولید مقادیر پلاستیسایزر برای پلاستیک کاربرد دارد.در حال حاضر با  اکسیداسیون کاتالیزور اورتوکسیلن یا نفتالین به دست می آید.آنیدرید فتالیک نیز می تواند از اسید فتالیک تهیه شود.

یک واسطه متنوع در شیمی آلی ،بخشی از آن آسانی قابل دسترس است.استفاده اولیه از آنیدرید فتالیک (PA) به عنوان یک ماده شیمیایی در تولید پلاستیک های مصنوعی از پلی وینیل کلراید است.

کاربرد فتالیک آنیدرید:

*استفاده اولیه از فتالیک آنیدرید به عنوان یک ماده شیمیایی در تولید پلاستیک از پلی وینیل کلراید است.استرهای فتالات که به عنوان پلاستیک ها عمل می کنند از آنیدرید فتالیک به دست می آید.آنیدرید فتالیک یکی دیگر از کاربردهای عمده ای در تولید رزین های پلی استر و سایر کاربرد های جزئی در تولید رزین های آلکیدی مورد استفاده در رنگ ها و لاک ها ،دافع حشرات و پلی اورتان های پلی استر است.

*به عنوان یک مهار کننده ی لاستیکی و عقب انداز استفاده می شود.

*دومین و بزرگ ترین خروجی برای PAدر رزین های پلی استر غیر اشباع است که معمولا با فیبرهای شیشه ای برای تولید پلاستیک های تقویت شده فایبرگلاس ترکیب می شوند.بازارهای اصلی عبارتند از:ساخت و ساز،دریایی و حمل و نقل.

*بزرگ ترین و سومین خروجی ،رزین های آلکیدی مبتنی بر PA است که در پوشش های مبتنی برحلال برای برنامه های معماری،ماشین آلات ،مبلمان و لوازم آرایشی استفاده می شود.

*حجم کم برای استفاده از PA شامل تولید رنگ ها  و رنگدانه ها،مواد شوینده،علف کش ها و حشره کش ها،مواد مقاوم در برابر آتش،عوامل متقابل اتصال رزین های پلی ساکارا و پلی استر است.