02188218279-86053927

پلی کربوکسیلات پودری، نسل سوم روان کننده ها

1308 بازدید | شنبه 29 خرداد 1400 | دسته بندی : مقالات

پلی کربوکسیلات پودری چیست؟

در یک تعریف یا بیان ساده در پاسخ به این سوال که پلی کربوکسیلات پودری چیست؟ می توان گفت که این ماده نسل جدیدی از روان کننده بتن است که به عنوان فوق روان کننده به کار گرفته می شود. این روزها خرید و فروش پلی کربوکسیلات پودری این روان کننده ها به عنوان فوق روان کننده ی بتن بسیار رایج شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ماده ی پودری ما را تا پایان این مقاله همراهی نمایید.

مواد مختلفی برای تهیه ترکیبات مختلف بتن مورد استفاده قرار می گیرد; پلی کربوکسیلات پودری یکی از این مواد است. این مواد هر یک در جهت افزایش استحکام بتن و یا در جهت کاهش میزان چگالی آن مورد استفاده قرار می گیرد. موادی که برای کاهش میزان گرانروی بتن استفاده می شود انواع مختلفی دارند; ساده ترین این مواد آب است. اما استفاده از میزان آب زیاد باعث می شود تا در کنار کاهش میزان گرانروی بتن، زمان مورد نیاز برای خشک شدن آن نیز افزایش یافته و پس از خشک شدن، بتنی که ایجاد می شود استحکام کافی را نخواهد داشت.

پژوهشگران بر این شدند تا موادی را ایجاد کنند که بتن با کیفیت تری را با مصرف میزان کمتری از آب ایجاد کند; بنابراین اولین نسل از روان کننده های بتن در دهه 1930 تولید شدند. نسل اول این مواد، بر پایه مونومر های لیگنو سولفونات ساخته شدند; در پژوهش های بعدی، در سال های بعد از آن، نسل دوم روان کننده ها در اواسط دهه 1960 بر پایه مونومرهای ملامین، سولفونات و نفتالین ساخته شده و روانه بازارها شدند. تکنولوژی ساخت روان کننده ها در این سال ها توسعه پیدا کرده و امروزه نسل سوم روان کننده ها تحت عنوان پلی کربوکسیلات ها تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی کربوکسیلات در حالت پودری به صورت پودر نرم و کرمی رنگ وجود دارد و هنگامی که در آب حل شود، مایعی به رنگ قهوه ای روشن ایجاد می کند; ساختار مولکولی پلی کربوکسیلات به این صورت است که زنجیره های جانبی بر روی یک زنجیره اصلی سوار شده اند; در این درشت مولکول، بر روی زنجیره اصلی می توان ترکیبات متعددی از جمله گروه های وینیلی، آلیلی و یا آکریلیکی قرار داد.قرار گرفتن هر یک از این مونومرها می تواند باعث ایجاد یک خاصیت شیمیایی منحصر به فرد در ترکیب نهایی شود.

                                                

کاربرد پلی کربوکسیلات پودری

از این ماده ارزشمند به طور معمول در ساخت انواع بتن و برای اهداف متعدد استفاده می شود که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

*برای کم کردن گرانروی بتن به منظور تسهیل عملیات پمپاژ بتن به طبقات بالایی سازه

*برای ساخت بتن های خود تراز شونده، در ترکیب آنها استفاده می شود.

*برای ساخت ترکیبات بتنی که قرار است در خط لوله های نسبتا طولانی، برای مسافتی جا به جا شوند و سپس مورد استفاده قرار گیرند.

*در فرمولاسیون بتن ها، به منظور کاهش حرارت در بتن حجیم استفاده می شود.

*برای کاهش و یا جلوگیری از ایجاد ترک های عمیق، سطحی و یا مویی در بتن های حجیم استفاده می شود.

اما متداول ترین استفاده از آن، در بتن های حجیم به منظور کاهش گرانروی و کاهش میزان آب مصرفی استفاده می شود.

خطرات و پیشگیری از خطرات پلی کربوکسیلات پودری

همانطور که می دانید، هیچ ماده شیمیایی وجود ندارد که به طور کامل بدون خطر باشد; اما میزان این خطر در مورد همه مواد یکسان نبوده و بسته به ترکیب شیمیایی آنها، میزان خطر آنها نیز متفاوت است; پلی کربوکسیلات پودری به طور کلی برای انسان خطر خاصی نداشته، اما رعایت برخی نکات به هنگام استفاده از آن قابل توجه است و باید به آن عمل شود.

گرچه این ماده به طور مستقیم سلامت انسان را تهدید نمی کند، اما اثرات ثانویه استفاده از آن می تواند برای سلامت انسان خطرناک باشد; برخی مواد در همان تماس اول باعث بروز برخی مشکلات می شود، برای مثال در برخورد با یک ماده اسیدی، شما در همان اولین برخورد متوجه آسیب های آن می شوید اما برخی مانند گرد و خاک در تماس اول و یا برخوردهای مداوم اما کوتاه مدت، اثر خاصی بر سلامت انسان نگذاشته اما در بلند مدت و یا برخوردهای مداوم با آن، باعث بروز برخی بیماری های مزمن مانند آسم، برونشیت و ... می شود. پلی کربوکسیلات پودری هم یکی از این دسته مواد است، بنابراین به هنگام استفاده از آن باید نکاتی را دانسته و رعایت کرد.

به هنگام کار با پلی کربوکسیلات پودری، حتما از ماسک، دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید; چرا که تنفس غبار حاصل از آن می تواند باعث تحریک ریه ها و بروز برخی بیماری های مزمن شود; همچنین نشستن گرد و غبار حاصل از آن بر روی قرنیه چشم می تواند باعث قرمزی چشم، سوزش و خارش آن شود، بنابراین در صورتی که یکی از علائم بالا را تجربه کردید، بلافاصله چشمان خود را به مدت 3 دقیقه با آب سرد و تمیز بشویید.

در صورتی که احساس نفس تنگی و یا سرفه مداوم داشتید، ازمحیط کاری خود دور شده و حداقل به مدت 15 دقیقه از هوای تازه استفاده کنید و برای جلوگیری و بند آمدن سرفه تان، ابتدا چند سرفه محکم کرده و سپس یک لیوان آب را جرعه جرعه بنوشید.

به هنگام کار با محلول پلی کربوسیلات پودری، حتما از دستکش لاستیکی استفاده کنید و در صورتی که این ماده بر بدن شما ریخته شد، بلافاصله لباس های آلوده را در آورده و محل ریختن ماده را با آب و صابون بشوئید، در صورتی که این محلول به چشم شما پاشیده شد، فورا به مدت سه دقیقه چشمان خود را با آب سرد بشوئید و در صورت بروز قرمزی، سوزش و یا خارشی که پس از چند دقیقه متوقف نشود، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

                                                

نحوه نگهداری از پلی کربوکسیلات پودری

توجه داشته باشید که این ماده، تمایل زیادی برای مخلوط شدن با آب از خود نشان می دهد; بنابراین محل نگهداری از آن باید در جایی باشد که از نم زمین و رطوبت هوا در امان باشد. بنابراین در صورتی که آن را در انبار نگهداری می کنید، آن را بر روی یک سطح بالاتر از زمین قرار دهید و مکان نگهداری از آن را در جایی تعیین کنید که امکان رسیدن نم باران و یا برخورد آفتاب مستقیم به آن وجود نداشته باشد. بهترین دمای نگهداری از این ماده بین 5 تا 35 درجه سانتی گراد است.

بهترین حالت نگهداری از این پودر، ریختن آن درون کیسه های پلاستیکی و سپس نگهداری این کیسه درون یک بشکه پلاستیکی که درب آن پلمپ شود است. در صورتی که مقداری از این پودر بر روی زمین ریخته شود و یا به درون بسته آن آب نفوذ کند سریعا آن را با میزان لازم از آب مخلوط کنید و در اولین فرصت آن را استفاده کنید.

ماندگاری این ماده در حالت پودری و دمای عادی که حدود 25 درجه سانتی گراد برآورد می شود، تقریبا یک سال برآورد شده که زمان مناسبی برای چنین ماده ای است.

خرید و فروش پلی کربوکسیلات پودری

ما در شرکت تولیدی و بازرگانی شبانکو به عنوان یکی از بهترین تولید کنندگان و فروشندگان پلی کربوکسیلات پودری، این ماده ارزشمند را در بسته بندی های استاندارد 25 کیلویی برای تقدیم به شما آماده کرده ایم. شما می توانید با مراجعه به وب سایت ما به آدرس www.shabanco.com در کوتاه ترین زمان ممکن و با صرف کمترین هزینه، سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات انالیزی پلی کربوکسیلات پودری

پودر این ماده به رنگ کرمی تا قهوه ای روشن است و از لحاظ فیزیکی، خاصیت آنیونی دارد; وزن مخصوص آن در دمای 20 درجه سانتی گراد 10/5 است. این ماده، حداکثر حاوی 500  PPM کلراید است و در حالت مایع، به رنگ قهوه ای روشن و غلیظ در می آید.

شما همچنین می توانید از آنالیزهای طیف سنجی شیمیایی نظیر طیف سنجی IR و طیف سنجی NMR و یا رامان نیز برای آنالیز این ماده و همچنین از روش های کلاسیک در شیمی تجزیه نیز برای شناسایی آن استفاده کنید.