02188218279-86053927

کاربردهای زانتان گام

919 بازدید | شنبه 25 دی 1400 | دسته بندی : مقالات

زانتان گام چیست؟

صمغ زانتان گام نوعی افزودنی است و کاربرد زانتان گام برای استفاده در مواد غذایی خیلی زیاد می باشد. به این دلایل از این ماده در مواد غذایی استفاده می کنند; این ماده ضخیم کننده، حجم دهنده یا تثبیت کننده می باشد. این ماده از تخمیر شکر توسط نوعی باکتری به اسم زانتوماز کمپستریز به وجود می آید. وقتی شکر به مرحله تخمیر می رسد ماده ای چسبنده و لزج به وجود می آید که می توان با اضافه کردن الکل به آن، این ماده را به جامد تبدیل کرد و پس از این که به جامد تبدیل شد آن را پودر می کنند و در مواد غذایی استفاده می کنند.

وقتی که پودر زانتان گام به مواد مایع افزوده می شود خیلی سریع در مایع پخش می شود و محلول چسبنده و پایداری را ایجاد می کند. این اثر سبب می شود تا از این مواد به عنوان حجم دهندگی، تعلیق و تثبیت کننده در بسیاری از محصولات استفاده شود. این مواد در سال 1963 کشف شد. از آن زمان تا الان این ماده بر روی انسان آزمایش شد و ایمنی خیلی خوب و با توجه بالا مورد تایید قرار گرفته است.

FDA این مواد را به عنوان یک ماده افزودنی مجاز تایید کرده است به همین دلیل برای استفاده از آن در مواد غذایی محدودیتی وجود ندارد. اگر این صمغ در آزمایشگاه آزمایش شود، به شکل الیاف کربوهیدرات محلول می باشد. الیاف محلول به کربوهیدراتی گفته می شود که توسط بدن انسان قابل تجزیه نیست.

می توان گفت که زانتان گام از نظر انرزی یا مواد مغذی هیچ سود و مزایایی برای بدن انسان ندارد به علت اینکه صمغ آب را جذب می کند و در معده انسان به یک ماده شبیه به ژل تبدیل می شود و این باعث می شود که مواد غذایی در معده دیرتر هضم شود پس نتیجه می گیریم که این ماده در بدن انسان هضم نمی شود.

زانتان گام بیشتر در مواد غذایی، محصولات مراقبت شخصی و محصولات صنعتی قرار می گیرد و استفاده می شود.

کاربرد زانتان گام در محصولات غذایی

یکی از کاربردهای این مواد این است که باعث بهبود بافت، قوام و ظاهر بسیار از مواد غذایی می شود و مثل CMC باعث می شود که ویسکوزیته ی محصولات بیشتر شود، زانتان گام همچنین باعث می شود مواد غذایی تثبیت شود و مواد غذایی ها را در برابر دما و حرارت بالا و PH های مختلف مقاوم کند.

از آنجایی که این ماده حالت چسبندگی دارد باعث می شود که اجزای تشکیل دهنده مواد غذایی از هم جدا نشوند و باعث می شود مواد غذایی به طور یکسان از ظروف حاوی این مواد خارج شود. در ادامه تعدادی از مواد غذایی که در آن از این صمغ استفاده می کنند را شرح داده ایم. این مواد عبارتند از:

سس سالاد، آب میوه ها، محصولات نانوایی، بستنی ها، سس ها و سیب زمینی ها، شربت، غذاهایی که کم چرب هستند، محصولات گلوتن بدن.

چگونگی مصرف زانتان گام در پخت و پز

صمغ زانتان گام مثل ماده ژلاتین به عنوان دستورالعمل تثبیت کننده مورد استفاده قرار می گیرد، در صورتی که ژلاتین از منابع حیوانی تولید می شود. زانتان گام برای پخت و پز به خصوص افرادی که آلژی دارند مورد استفاده قرار می گیرد به ویژه اگر فردی مجبور باشد که مواد غذایی مثل تخم مرغ و لبنیات را از رژیم غذایی خود محدود کند. گرما و حرارت زیاد روی زانتان گام تاثیر ندارد و می توان به مقدار زیاد هم در سس ها و آبمیوه ها از آن استفاده کرد.

برای استفاده از این صمغ در سس ها قبل از اضافه کردن زانتان گام آن را با مقداری روغن مخلوط می کنند یعنی قبل از اضافه کردن شیر سویا یا برنج که باعث می شود سس طعم خوشمزه ای پیدا کند.

کاربرد زانتان گام در محصولات مراقبت شخصی

همچنین صمغ زانتان گام در محصولات مراقبت شخصی و زیبایی هم کاربرد دارد. این ماده باعث می شود که محصولات پر حجم شوند در صورتی که به راحتی از جای خود خارج می شوند. زانتان گام باعث معلق شدن ذرات جامد در مایع می شود و پایداری و مقاومت محصولات را تضمین می کند. این ماده هیچ مزیتی برای پوست و بدن ندارد و به منظور فواید برای پوست در آن استفاده نمی شود و فقط به منظور غلیظ شدن محصول مورد استفاده قرار می گیرد.

در بیشتر فرمول های آرایشی از مقدار کمی از زانتان گام استفاده می کنند. برخی از محصولات مراقبتی که از این صمغ در آن استفاده می شود عبارت است از: خمیردندان، کرم ها، لوسیون، شامپو و ...

کاربرد زانتان گام صنعتی و خوراکی

این مواد در خیلی از محصولات صنعتی استفاده می شود. کاربرد زانتان گام به علت مقاومت در برابر دمای بالا و PH های متفاوت، چسبیدن به سطوح و حجم دادن با مایع بسیار زیاد می باشد. محصولات صنعتی که در آن از زانتان گام استفاده می شود عبارت است از: قارچ کش ها، علف کش ها، حشره کش ها، کاشی، گرد و غبار کوره و ...

از آنجایی که این ماده خواص ایجاد پایداری و مقاومت در برابر گرما را دارد باعث شده است که در گروه زیادی از مواد شیمیایی از آن استفاده شود.از این ماده برای تولید حشره کش ها و آفت کش ها به کار برده می شود به این دلیل که حالت محصول مورد استفاده حفظ می شود  و هم حجم محصول زیاد باشد و هم در طول مدت نگهداری حالتش تغییر نکند. همچنین از این ماده در صنعت رنگ و رزین استفاده های زیادی می شود و برای بهتر شدن کیفیت محصول و رسیدن به حالت ظاهری مورد نظر از زانتان گام استفاده می کنند.

زانتان گام دارویی

این مواد حتی در صنعت دارویی هم کاربردهای زیادی دارد. طی تحقیقاتی که در سال های گذشته انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که این ماده تاثیر زیادی در پایین آوردن شاخص گلیسیمیک برنج دارد. این ماده در داروهایی مانند کرم ها، لوسیون ها و رنگ موها کاربرد دارد.

در ادامه مزایا و معایب زانتان گام را بررسی می کنیم:

مزایای استفاده از زانتان گام

دانشمندان طی مطالعاتی به این نتیجه رسیده اند که استفاده از صمغ زانتان در دوزهای بالا باعث کم کردن قند خون می شود. معمولا مایعات در معده و روده کوچک تبدیل به ماده ای چسبنده می شود. این مراحل باعث می شود که غذا در معده دیرتر هضم شود و سرعت ورود شکر به خون را کم تر می کند و همین باعث می شود که قند خون کاهش پیدا کند.

کلسترول پایین: بر روی 5 نفر آزمایشی انجام شد که 10 بار در روز در طول 23 روز مقدار معینی از این مواد را استفاده کردند. آزمایش خونی که بعدها از این افراد گرفتند نشان داد که کلسترول خون آن کاهش پیدا کرد.

کاهش وزن: ثابت شده است که اکثر افراد بعد از این که این مواد را مصرف می کنند احساس سیری می کنند. این احساس سیری در طول زمان باعث کاهش وزن می شود چون غذا در معده تان دیرتر هضم می شود.

جایگزین بزاق: افرادی که بیماری خشکی دهان دارند می توانند از این ماده به عنوان جایگزین بزاق دهان استفاده کنند، اما مطالعاتی که در این مورد انجام شده نتایج مختلفی را نشان می دهد.

اگر قصد خرید زانتان گام را دارید می توانید به شرکت شبانکو مراجعه کنید، زیرا تامین کننده و وارد کننده زانتان گام صنعتی و خوراکی در برندهای مختلف می باشد.

معایب استفاده از زانتان گام:

از آنجایی که این ماده مورد تایید سازمان غذا و دارو از آمریکا می باشد، به کار بردن آن برای تثبیت و حجم دادن هیچ ضرر و عوارضی ندارد. فقط گاهی اوقات ممکن است بعضی از افراد با مصرف زیاد این ماده دچار مشکلات خفیف معده شوند که احتمال آن خیلی کم است.