02188218279-86053927

نفت ایران گزینه ای قابل چشم پوشی نیست.

327 بازدید | يكشنبه 03 بهمن 1400 | دسته بندی : اخبار

عبدالعلی رحیمی مظفری، دستیابی به قطب انرژی را در گرو افزایش سطح تعاملات منطقه ای اعلام کرد و گفت: بر خلاف تصور عده ای از کارشناسان، بیشترین همکاری ها در حوزه انرژی با کشورهایی است که خود تولید کننده و عرضه کننده حامل های انرژی در دنیا هستند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم بازار جهانی انرژی را مدیریت و کنترل کنیم و نقش موثری در معادلات منطقه ای داشته باشیم، همکاری و گسترش سطح روابط با همسایگان در این زمینه راهگشاست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به حضور ایران در پیمان شانگهای اشاره کرد و گفت: آثار و نتایج پربار این پیمان در آینده نمایان می شود.

رحیمی مظفری افزود: 85 درصد ذخایر تولیدات انرژی دنیا در اختیار کشورهای عضو شانگهای است; بنابراین به جای رقابت منفی می توانیم در مقابل ابر قدرت های جهانی که به طور صرف دنبال سواستفاده از منابع انرژی دیگر کشورها هستند، قد علم کرده و قدرت نمایی کنیم.

وی استفاده از تعارض ها را برای تعاملات مهم بر شمرد و گفت: حتی اگر در زمینه ای با بعضی از کشورهای منطقه تعارض منافع داشته باشیم، این تعارض با همکاری می تواند معادله را به نفع دو طرف تغییر دهد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره تعاملات جهانی ایران نیز تصریح کرد: نگاه ما تنها به کشور چین و روسیه نیست و هیچ گاه نیز نبوده است، همواره تاکید ما بر این است که تصمیم گیری به گونه ای باشد تا تصور اینکه آمریکا و کشورهای غربی عامل نجات دنیا هستند، از میان برداشته شود.

رحیمی مظفری افزود: چین به دنبال قراردادهای بلند مدت است، روسیه هم تاکنون به این منوال عمل کرده است و تجربه نشان داده که قراردادهای بلند مدت نتیجه بخش تر است; بنابراین ایران نیز عزم خود را برای انعقاد قراردادهای بلندمدت به کار بسته است.

وی یادآور شد: ایران سرشار از انواع و اقسام انرژی هایی است که در دنیا استفاده می شود، از جمله انرژی هسته ای، انرژی ناشی از سوخت های فسیلی، انرژی خورشیدی و ...، بنایراین ایران گزینه ای غیرقابل چشم پوشی است; باید همه تلاش ها بر ارتقای جایگاه در سطح منطقه استوار باشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت جایگاه جغرافیایی ایران گفت: به لحاظ جغرافیایی، ایران در محدوده ای راهبردی قرار دارد و نقطه به اصطلاح ترانزیت محسوب می شود، چه ترانزیت کالا و مواد و چه ترانزیت انرژی که این امکان، دستیابی ما را برای رسیدن به قطب منطقه تسهیل می کند، بی شک امضای تعهد نامه ها با چین، روسیه و ترکمنستان هم گره کوری را می گشاید.