02188218279-86053927

پلی متیل متاکریلات چیست؟

1018 بازدید | شنبه 09 بهمن 1400 | دسته بندی : مقالات

پلی متیل متاکریلات چیست؟

پلی متیل متاکریلات با نام شیمیایی PMMA یکی از پلیمرهای گرانولی و شفاف است. این ماده شیمیایی آلی، دارای بویی تند است و نسبت به برخی از مواد پلیمری دیگر دارای استحکام بیشتری می باشد. این پلیمر به عنوان اکریلیک نیز شناخته می شود و به دلیل مزیت ها و کاربردهای بالایی که دارد، دارای فروش بالایی است.

این ماده شیمیایی در دمای 160 درجه سانتی گراد ذوب می شود و در دمای 200 درجه سانتی گراد می جوشد. این ماده در آب حل نمی شود و قابلیت اشتعال بالایی دارد، به طوری که در دمای 11 درجه سانتی گراد شعله ور می شود.

روش ساخت این ماده شیمیایی به این طریق است که ابتدا میان سولفوریک اسید با استون سیانوهیدرین، واکنشی انجام می شود تا سولفات متااکریلیک به دست بیاید. در مرحله بعد باید سولفات متااکریلیک را در آب و الکل حل کرد تا ماده پلیمری پلی متیل متاکریلات به دست آید.

مزایا و معایب PMMA

این ماده پلیمری دارای استحکام و مقاومت بالایی در برابر اشعه های نور خورشید است.

پلی متیل متاکریلات در شرایط آب و هوایی مختلف دوام می آورد و به همین دلیل امکان استفاده از آن در تمامی مناطق جوی وجود دارد.

این ماده پلیمری به خوبی می تواند نور را از خود عبور دهد و در تولید رنگ های مختلف نقش زیادی داشته باشد. این ماده شیمیایی قابلیت تمیز شدن و جرمگیری بسیار راحتی دارد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از این ماده شیمیایی در تولید محصولات مختلف، اطمینان از عدم تغییر رنگ آنها در طولانی مدت می باشد. این ماده شیمیایی رطوبت کمی را جذب می کند  به همین دلیل دیرتر زرد می شود.

هیچ دودی از سوختن محصولاتی که در ساخت آنها از این ماده شیمیایی استفاده شده است، خارج نمی شود. قابل ذکر است که پلی متیل متاکریلات به آرامی می سوزد.

این ماده پلیمری دارای قدرت انعطاف پذیری بالایی است و می توان با استفاده از روش های مختلف آن را به شکل ها و فرم های مختلف تبدیل کرد. روش های مختلف شکل دهی به مواد شیمیایی شامل روش های استروژن، فشاری و تزریقی می باشد.

از معایب استفاده از این ماده شیمیایی در ساخت محصولات مختلف، می توان به مقاومت کم آن نسبت به بسیاری از مواد پلیمری، در برابر خراشیدگی ها و ضربات ناگهانی شدید اشاره کرد.

از دیگر معایب آن می توان به تغییر سایز این ماده پلیمری در برابر رطوبت هوا اشاره کرد.

گفتنی است که تماس این ماده شیمیایی با پوست می تواند برای بسیاری از افراد حساسیت زا باشد. به همین دلیل در صورت تماس پوست با این ماده شیمیایی باید خیلی سریع پوست را با آب ولرم شستشو داد و سپس آن را با کرم های نرم کننده و مرطوب کننده چرب کرد.

استشمام این ماده شیمیایی می تواند در برخی از افراد تنگی نفس ایجاد کند، این اتفاق بیشتر به دلیل بوی تند و البته زننده آن رخ می دهد. در این میان افرادی که دچار آسم هستند، باید کمتر در معرض این ماده شیمیایی قرار بگیرند.

همچنین استشمام این ماده پلیمری می تواند در گلو و دهان بسیاری از افراد ایجاد خارش و سوزش کند، در اثر طولانی شدن این علائم افراد باید به پزشک مراجعه کنند.

کاربرد پلی متیل متاکریلات (PMMA)

این ماده پلیمری به دلیل خواص و مزایای زیادی که دارد در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربردهای استفاده از این ماده در صنعت ساخت شیشه می باشد، زیرا از شفافیت و وضوح بالایی برخوردار است. از این ماده شیمیایی می توان در ساخت پوشش های کاغذی، انواع منسوجات، چرم های مصنوعی و ... استفاده کرد. همچنین بسیاری از صنایع از این ماده شیمیایی در ساخت انواع اسباب بازی ها، وسایل دکوری شفاف و یا قاب های پشت تندیس ها استفاده می کنند.

یکی از ویژگی های این ماده شیمیایی مقاومت آن در برابر اشعه های ماوراءبنفش خورشید است، به همین دلیل بسیاری از صنایع از آن در ساخت سایبان های رنگی، پروفیل های مختلف برای درب ها و پنجره های محیط های بیرونی ساختمان ها، ساخت پانل های مختلف خورشیدی و ... استفاده می کنند.

همچنین صنعت تولید رنگ از این ماده شیمیایی به مقدار خیلی زیای استفاده می کند. برخی از شرکت ها از شفافیت و وضوح پلی متیل متاکریلات استفاده می کنند و به ساخت آکواریوم های مختلف می پردازند زیرا برای ساخت آکواریوم باید از شیشه های ضخیم استفاده کرد. زیرا مواد شیمیایی مختلف هر چه ضخیم تر شوند، نور کمتری را از خود عبور می دهند و وضوح کمتری دارند، اما این ماده شیمیایی با وجود ضخیم بودن دارای شفافیت و وضوح بالایی است.

از ماده شیمیایی PMMA به دلیل عبور نور خوب، برای ساخت انواع لامپ های معمولی و LED استفاده می شود. یکی دیگر از موارد استفاده از پلی متیل متاکریلات، بهره بردن از آن در ساخت شیشه های اتومبیل ها و یادگیری های واضح و شفاف موتورسیکلت ها می باشد.

عبور نور، وضوح بالا و مقاومت در برابر خراشیدگی ها سبب می شود که صنایع الکترونیکی از این ماده شیمیایی برای ساخت صفحه های نمایش لپ تاپ ها، تلویزیون های LED و LCD استفاده کنند. همچنین بسیاری از صنایع از این ماده شیمیایی برای ساخت ظروف پلاستیکی آشپزخانه استفاده می کنند.

علم پزشکی از خاصیت جرمگیری بالای این ماده شیمیایی استفاده می کند، به طوری که جنس بسیاری از کابینت ها و وسایل نگهدارنده داروها و دیگر تجهیزات پزشکی از پلی متیل متاکریلات می باشد.

همچنین بسیاری از دندان پزشکان از این ماده شیمیایی برای پر کردن و ایمپلنت دندان های بیماران استفاده می کنند. در این میان علم پزشکی از قابلیت بالای این ماده پلیمری،  برای ساخت انواع لنزهای چشم با رنگ های مختلف استفاده می کنند.

ویژگی های PMMA

این ماده پلیمری بسیار شفاف، درخشنده و واضح می باشد. این ماده شیمیایی از وزن پایینی برخوردار است، اما مقاومت آن در برابر ضربه های مختلف نسبت به شیشه های معمولی بالاتر می باشد. PMMA در مقابل عبور نور خورشید دچار شکستگی و آسیب دیدگی نمی شود و به همین دلیل بسیاری از صنایع از آن در ساخت بسیاری از مواد شیمیایی و پلاستیکی استفاده می کنند.

میزان استحکام آن در برابر خراشیدگی های مختلف نسبت به شیشه کمتر و نسبت به بسیاری از پلیمرهای دیگر مانند پلی کربنات بیشتر می باشد. قابل ذکر است که از مقاومت بالای آن در برابر نور ماوراءبنفش خورشید نیز نباید به راحتی بگذریم. قرار دادن و ترکیب پلی متیل متاکریلات با بسیاری از پلیمرها و ترکیبات شیمیایی دیگر، شوینده ها، مواد آزمایشگاهی، مواد اسیدی و قلیایی و ... مشکلی ایجاد نمی کند. اما باید از ترکیب و قرار دادن آن در کنار مواد شیمیایی مانند استرها و آروماتیک ها پرهیز کرد.

گفتنی است در بسیاری از موارد پلی متیل متاکریلات را با برخی از ترکیبات شیمیایی دیگر ترکیب می کنند تا استحکام و مقاومت آن در برابر حرارت و ضربه افزایش یابد و قدرت رنگ دهی آن نیز بالا برود.

نحوه نگهداریPMMA

افراد باید پلی متیل متاکریلات را در مکانی خشک و سرد نگهداری کنند. مکان نگهداری از این ماده شیمیایی باید دارای تهویه مناسبی باشد. افراد باید از قرار دادن آن در کنار برخی از مواد شیمیایی پرهیز کنند. قابل ذکر است که این ماده شیمیایی را باید دور از گرما نگهداری کرد، زیرا شعله ور می شود. نوع جامد این ماده شیمیایی را می توان در انواع گالن ها، کیسه های کاغذی و ظروف پلاستیکی نگهداری کرد.

کلام آخر

 شبانکو با نشانی اینترنتی www.shabanco.com دارای مواد پلیمری و شیمیایی مختلف می باشد. این سایت با سال ها تجربه به عنوان واردکننده و تامین کننده محصولات پلیمری مرغوب در بازار فعالیت می کند.

سایت شبانکو فروشنده تمامی محصولات شیمیایی با بهترین کیفیت می باشد. افراد می توانند با مراجعه به سایت شبانکو مقاله های مختلف در مورد مواد شیمیایی و پلیمری و کاربردهای آن ها را مطالعه کنند و سپس با توجه به نیاز خود نسبت به خرید بهترین محصول شیمیایی اقدام کنند. 

گفتنی است که به دلیل کاربردهای زیاد پلی متیل متاکریلات در صنعت خودروسازی و تولید رنگ، قیمت آن دارای نوسانات زیادی است. اما شرکت شبانکو سعی کرده است ضمن حفظ کیفیت، مواد اولیه پلیمری و شیمیایی را با کمترین قیمت ها به فروش برساند تا رضایت مشتریان خود را جلب کند.

شما می توانید در صورت کسب اطلاعات لازم و با مشاوره در مورد محصولات این سایت با شماره تلفن های درج شده در آن تماس بگیرید.