02188218279-86053927

پلی کربنات چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

811 بازدید | دوشنبه 18 مرداد 1400 | دسته بندی : مقالات

پلی کربنات چیست؟

پلی کربنات جزء خانواده پلیمرهای ترموپلاستیک محسوب می شوند.همچنین کاربرد پلی کربنات در صنعت ساختمانی نیز می باشد.

به دلیل ساختار محکم و سخت و ظاهر شفافی که دارند بیشتر در بخش های مختلف ساختمان سازی از آن ها استفاده می شود. پلی کربنات برای اولین بار در سال 1958 به صورت انبوه به بازار عرضه شد.10 سال بعد، انواع ورقه ها با رنگ های متنوع تولید و به مرحله مصرف رسید.یکی از محصولات پرکاربرد و پر مصرف از پلی کربنات ها، ورقه های آن می باشد که در صنعت ساختمان سازی بازدهی خوبی دارند.

به دلیل تنوع رنگی زیاد، از پلی کربنات در تمامی ساختمان ها و سازه ها می توان استفاده کرد. کاربرد پلی کربنات بسیار وسیع است به گونه ای که در طی یک دهه اخیر، شاهد استفاده های بسیار زیادی از ورقه های پلی کربنات در بخش ساخت و ساز شهری در ایران بودیم.

این ورقه ها دارای قابلیت سایه پذیری و عبور نور را نیز دارند. همچنین برخی از ورقه ها خاصیت ضد اشعه یو وی دارند. اشعه خطرناکی که توسط خورشید ساطع می شود.ورقه های پلی کربنات در ضخامت های متفاوت جهت استفاده در بخش های مختلف ساختمان تولید می شوند.

ضخامت های 2، 3، 4،6، 8، 10 و 12 از عمده ترین ورقه های موجود در بازار می باشند.پلی کربنات در رنگ های مختلفی نیز تولید می شود.حتی نوع بی رنگ آن برای عبور نور کامل خورشید در بازار توسط فروشنده های معتبر به فروش می رسد. رنگ های آبی، قرمز ،زرد، سبز و ... نیز جهت هماهنگ کردن آن با نمای ساختمان در بازار وجود دارد.

در ادامه با شبانکو همراه باشید تا درباره کاربرد پلی کربنات در صنعت و مزایا و معایب پلی کربنات صحبت کنیم.

کاربرد پلی کربنات و موارد مصرف آن

انتخاب مصالح درست و استاندارد در ساختمان یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت سازه است.مقاوم بودن و ضربه پذیری مصالح نقش مهمی در مقاومت یک ساختمان دارند.

تغییرات آب و هوایی و بلایای طبیعی گاهی اوقات می تواند صدمات جبران ناپذیری به یک سازه بزند.عواملی همچون طوفان و زلزله و بارش باران های اسیدی به راحتی می توانند مصالح ساختمانی را از بین ببرند.

در حال حاضر صنایع مختلف از پلی کربنات ها جهت انجام پروژه های خود استفاده می کنندبه عنوان مثال، یکی از محصولات که به صورت ورقه ای تهیه می شود و به آن ورقه های ساختمانی پلی کربنات گفته می شود.

در زیر نمونه های زیادی از کاربردها و موارد مصرف پلی کربنات را آوردیم تا دید بازتری نسبت به این ماده شیمیایی مقاوم داشته باشید:

*در صنعت خودرو:جهت تزئین داخلی خودرو، ساخت سپر، پانل های داخلی و شیشه های چراغ خودرو

*در صنایع بهداشتی و پزشکی

*در ساخت بطری های شفاف نوشیدنی

*در بسته بندی مواد غذایی

*در بسته بندی مواد دارویی

*ساخت انواع عینک های طبی و صنعتی

*ساخت انواع لنزهای چشمی

*در ساخت آمپول بدون سوزن

*در صنایع برقی و کامپیوتری

*در ساخت لوازم الکتروتکنیک

*جهت ساخت کانکتورهای الکتریکی

*ساخت سی دی و دی وی دی

*در ساخت کلاه ایمنی و عینک ایمنی 

*ساخت ماسک های مخصوص

*شیشه های مقاوم جلو هواپیماها

*ساخت شیشه های ضد گلوله

*ساخت پارچ دستگاهای مخلوط کن

*در ساخت سقف های استخر و کنترل نورپردازی آن

*در سقف های سایبان خودروها

*سقف های متحرک ساختمان ها و ...

در بالا برخی از کاربردهای پلی کربنات را ذکر کردیم.اما محصولی وجود دارد به نام ورقه های پلی کربنات که بیشتر کاربرد آن ها در ساخت و ساز می باشد. از کاربردهای ورقه های پلی کربنات می توان به تولید هولوگرام، نورگیر انبارها، پوشش سقف های مراکز خرید و بازارها، ایجاد پارتیشن و ... اشاره کرد.

مزایا و معایب پلی کربنات

به دلیل مزایای بسیار زیاد استفاده از پلی کربنات ها، طرفداران این محصول نیز کم نیستند.

امروزه به دلیل محکم بودن و مقاوم بودن ورقه های پلی کربنات، از این مصالح ساختمانی به عنوان یک سازه با کیفیت و پرکاربرد یاد می شود. استفاده از پلی کربنات ها به دلیل داشتن وزن کم، عاملی برای ایجاد فشار کمتر به ساختمان است. به همین دلیل پلی کربنات در برابر زلزله مقاومت خوبی دارد.

کاربرد پلی کربنات بسیار زیاد است در زیر سعی کردیم تا تعدادی از مزایای پلی کربنات ها را نام ببریم:

*سبک بودن و وزن پایین

*مقاومت در برابر زلزله

*هزینه کم حمل و نقل آن

*مقاومت بالا در برابر اسیدها

*مقاومت کششی زیاد

*انعطاف پذیری مناسب

*عایق حرارتی

*صرفه جویی در انرژی

*عدم خاصیت شعله وری

*مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش

*مقاوم در برابر شرایط جوی نامناسب

همچنین تحت شرایطی خاص استفاده از پلی کربنات و ورق های پلی کربنات ممکن است مخاطره آمیز باشد.

برخی از معایب و خطرات پلی کربنات عبارتند از:

*ایجاد دود در مواقع آتش گرفتن

*گرمایش بالا در فصول گرم و تابستان

*مقاومت کم در برابر خراشیدگی

*شفافیت نسبتا کمتر در برابر شیشه

*قیمت بالا

انواع ورقه های پلی کربنات

کاربرد پلی کربنات با توجه به جنس و نوع آن ها متفاوت است. برخی از ورق های پلی کربنات دارای ضخامت بیشتر و یا حتی دوجداره هستند و برخی نیز دارای ضخامت زیاد و تک جداره می باشند.

تک جداره و دوجداره بودن ورق ها در استحکام و مقاومت پلی کربنات تاثیرگذار است. پلی کربنات های چندجداره یا دوجداره دارای مقاومت بالاتری در برابر آتش سوزی، ورود و خروج گرما و سرما می باشند.

از ورق های پلی کربنات دوجداره بیشتر در شیشه های قطار، کابین آسانسور،سقف گلخانه ها و استادیوم ها استفاده می شود.

جالب است که بدانید ورق های پلی کربنات که در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند، قابلیت سوراخ کاری، جوشکاری و فرم دهی را نیز دارند.

پیشگیری از خطرات و نحوه نگهداری پلی کربنات

برای پیشگیری از خطرات و نحوه نگهداری پلی کربنات باید نکاتی را در نظر داشت.نحوه نصب صحیح و زیرسازی مناسب در پیشگیری از بروز مشکلات تاثیرگذار می باشد. در هنگام نصب ورقه های پلی کربنات، باید زیرساخت سازه تمیز شده باشد تا از ایجاد سرو صدا در زمان طوفان و بادهای شدید جلوگیری شود.

همچنین حمل و نقل پلی کربنات ها باید با احتیاط صورت بگیرد. زیرا این مواد در برابر ضربه های سنگین مقاومت پایینی دارند و ممکن است دچار خراشیدگی شوند و از کیفیت محصول کاسته شود.

در مناطقی که گرمای شدید دارند، بهتر است تا از ورقه های رنگ روشن استفاده کرد تا از گرم شدن بیش از حد پلی کربنات جلوگیری شود.

همچنین جهت پایداری و زیبایی، بهتر است تا با پارچه های مخصوص شست و شو، روزانه ورقه های پلی کربنات را تمیز کنید.

خرید پلی کربنات ها از نمایندگی

مشتریان اینترنتی دارای قدرت انتخاب بالاتری نسبت به دیگر انواع مشتریان هستند. طیف گسترده ای از محصولات به همراه کاتالوگ را در اختیار دارند. با در نظر گرفتن ویژگی ها و مزایا و معایب هر کدام می توانند انتخاب مناسب تری داشته باشند.

با کاربرد پلی کربنات در زندگی روزمره،داشتن یک تامین کننده خوب جهت خرید آسان و ارزان این محصول ضروری است.واردکننده های این محصول در ایران با داشتن نمایندگی هایی در شهرهای مختلف به خرید و فروش عمده این محصول مشغول اند.

اما پیشنهاد شبانکو به شما، خرید اینترنتی است.برخی از مزایای خرید اینترنتی پلی کربنات ها عبارتند از:

*حق انتخاب بیشتر

*افزایش قدرت خرید

*دسترسی بیشتر به خدمات و محصولات

*حذف هزینه های سربار و ...

با توجه به افزایش روند خریدهای اینترنتی، امروزه دیگر خریداران نگران اعتماد به فروشندگان نیستند. با یک بررسی ساده و ارتباط تلفنی با پشتیبانی می توانند سفارش خود را چه به صورت عمده و چه به صورت خرد ثبت کنند.

همچنین جهت استعلام قیمت روز محصول می توانید از روش اینترنتی بهره ببرید. اما در زمان خرید و استعلام قیمت محصول باید چند نکته را در نظر داشته باشید.

با توجه به متغیر بودن قیمت مواد اولیه و همچنین نبود ثبات در بازار داخلی، قیمت ورقه های پلی کربنات به عوامل زیر بستگی دارد:

*ضخامت ورق ها

*طول ورق ها

*شفافیت

*عرض ورق ها

*رنگ

*نوع و جنس ورق

جهت خرید محصول هم اکنون با مشاورین و متخصصین ما درمجموعه شبانکو ارتباط بگیرید.بعد از دریافت مشاوره لازم می توانید سفارش خود را ثبت کنید.