02188218279-86053927

همه چیز درباره TPU

1517 بازدید | يكشنبه 24 مرداد 1400 | دسته بندی : مقالات

همه چیز درباره TPU

برخی اوقات بعضی از مواد شیمیایی که حاصل ترکیب مواد شیمیایی مختلف دیگر هستند، ویژگی های بسیار خوبی دارند و به همین دلیل دارای کاربردهای مختلف می باشند، البته این ترکیبات دارای معایبی نیز هستند و باید در نگهداری آنها دقت کرد. یکی از این مواد شیمیایی، TPU می باشد که ما قصد داریم در این مقاله به بررسی و معرفی آن بپردازیم.

TPU چیست؟

TPU نوعی ماده شیمیایی است که از پلی یورتان تشکیل شده است. پلی یورتان نیز نوعی پلیمر می باشد که از واکنش های شیمیایی پلیمرهای دیگر به دست آمده است. این ماده شیمیایی از پر مصرف ترین پلیمرهای دنیا است.

در سال های اخیر به دلیل خواص فوق العاده این ماده از آن در بسیاری از صنایع مانند تجهیزات پزشکی، تجهیزات ورزشی، ساختمانی، جاده ای و ... استفاده شده است.

ماده پلیمری پلی یورتان در هنگام ساخت به انواع مواد پلیمری، پلی یورتان انعطاف پذیر، پلی یورتان سخت، پلی یورتان ترموپلاستیک و یا همان TPU و ... تبدیل می شود.

اجناسی که با استفاده از این ماده ساخته می شوند، دارای ویژگی های خاصی هستند. اما با وجود ویژگی ها و کارکردهای بالای این ماده باز هم قیمت آنها مناسب می باشد و تمام افراد با بودجه های مختلف می توانند آنها را تهیه کنند.

                                  

مشخصات ظاهری TPU

این ماده شیمیایی در ابتدا دارای رنگ مشکی می باشد، اما به دلیل قابلیت رنگ پذیری و شکل پذیری که دارد، وقتی در صنایع مختلف استفاده می شود، می توان آن را به شکل های مختلف تبدیل کرد و رنگ آن را نیز تغییر داد.

مزایا و معایب TPU

*قابلیت انعطاف پذیری: این ماده پلیمری دارای خاصیت کششی و خمشی بسیار بالایی است و می تواند در برابر انواع فشارها و ضربات مقاوم باشد و به حالت اولیه خود بازگردد.

*قابلیت مقاومت نسبی در برابر حرارت: یکی از خصوصیات وسایل ساخته شده توسط این ماده مقاومت آنها در برابر حرارت می باشد. اما این قابلیت نسبی است، چون این ماده اصولا تا حداکثر دمای 70 درجه را می تواند تحمل کند و تا دمای 45 درجه نیز ذوب نمی شود و با توجه به این مقدار قابلیت می توان از آن در ساخت وسایلی که کمتر در معرض حرارت قرار می گیرند، استفاده کرد.

*قابلیت ضد آب و ضد روغن بودن: این ماده پلیمری ضد آب است و می تواند از ورود آب در داخل خود جلوگیری کند. همچنین TPU به خوبی در برابر روغن نیز مقاوم می باشد و از نفوذ آن به اجناسی که توسط این ماده ساخته شده اند، جلوگیری می کند.

*قابلیت مقاومت در برابر انواع ضربات و فشارها: این ماده پلیمری به خوبی می تواند ضربات ناگهانی و فشارهای زیاد را تحمل کند و آسیبی نبیند.

*عدم مقاومت TPU در برابر نور خورشید: با توجه به اینکه نور خورشید دارای اشعه های ماورابنفش خورشید است، اجسامی که از این ماده ساخته شده اند را نباید در معرض نور خورشید قرار داد. زیرا نور مستقیم خورشید ممکن است سبب تغییر رنگ، زرد شدن و به اصطلاح آفتاب سوختگی آنها شود و بدین طریق از شفافیت آنها کاسته می شود.

*غیر سمی بودن TPU: این ماده در بسیاری از موارد وقتی در صنایع مختلف استفاده می شود، غیر سمی است، البته در شرایطی نیز این خاصیت را از دست می دهد.

*قابلیت سازگاری با محیط زیست: یکی دیگر از خواص مهم این ماده شیمیایی قابلیت سازگاری با محیط زیست می باشد، به همین دلیل خیلی از شرکت ها امکان تولید وسایل مختلف با استفاده از آن را دارند.

*قابلیت نسبی مقاومت در برابر مواد اسیدی: این ماده شیمیایی در برابر مواد اسیدی که از قدرت کمی برخوردار می باشند، مقاوم است. اما در برابر مواد اسیدی بسیار قوی نمی تواند از خود مقاومتی نشان دهد و شکل آن تغییر می کند و تخریب می شود.

*مقاومت در برابر پارگی ها: این ماده در برابر پارگی ها و خط و خش ها بسیار مقاوم است. اما باید از برخورد ناگهانی اجسام نوک تیز به آن جلوگیری کرد.

*وزن سبک و جا به جایی آسان: این ماده پلیمری دارای وزن بسیار سبکی می باشد، به همین دلیل حمل و نقل آن نیز راحت است.

 

                                                        

*قابلیت ترمیم پذیری و قالب پذیری: این ماده می تواند در اثر صدمه دیدن، در معرض حرارت بالا قرار گیرد و به خوبی ترمیم شود و به همین دلیل می تواند قالب پذیر نیز باشد. این ویژگی از دیگر خواصی است که می توان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد.

*چسبندگی: این ماده پلیمری از قدرت چسبندگی بالا برخورار است و خیلی از شرکت ها و صنایع نیز از این قابلیت برای درزگیری و شکاف بندی وسایل مختلف مانند تولید قاب پنجره ها استفاده می کنند.

کاربرد TPU

همانطور که گفته شد این ماده پلیمری دارای مزایا و ویژگی های زیادی می باشد، به همین دلیل خیلی از صنایع برای ساخت وسایل گوناگون از این نوع پلی یورتان سخت و نرم استفاده می کنند.

*تهیه انواع مواد پلاستیکی: قابلیت های الاستیسیته، درزگیری و شکاف بندی این نوع ماده سبب می شود که از آن برای تهیه انواع مواد پلاستیکی استفاده شود.

*استفاده از آن برای تهیه وسایل پزشکی: این ماده با داشتن خصوصیاتی مانند غیر سمی بودن، سبب شده است که علم پزشکی برای استفاده از آن در تمام قسمت های بدن اقدام کند، چون می تواند از انسداد عروق، التهاب بافت های بدن و .... جلوگیری کند.

*استفاده از آن در صنعت خودرو سازی: خواص زیاد این ماده سبب شده است که قطعات یدکی و جانبی زیادی از خودروها، مانند تسمه ها و بدنه های خودرو توسط آن تهیه شوند.

*استفاده از آن در تهیه لوازم آشپزخانه: این ماده به دلیل نداشتن خواص سمی در تهیه بسیاری از پلاستیک ها و ظروف آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

*استفاده از TPU در ساخت تجهیزات ورزشی: این ماده در تهیه انواع وسایل ورزشی مانند اسکیت، غواصی، شنا، زیره و بدنه کفش های ورزشی، کفپوش زمین های ورزشی، قایق های تیوپی و ... استفاده می شود.

*استفاده از این ماده به عنوان یک پوشش شفاف و محافظ: خیلی از شرکت ها از این ماده پلیمری به عنوان پوششی شفاف بر روی اجسام شیشه ای دکوری، کیبوردهای سیستم های رایانه ای، کابل ها و سیم ها با اندازه های مختلف و ... استفاده می کنند.

*استفاده از TPU در ساخت قاب های گوشی: قاب های تلفن های همراه یکی از مهم ترین استفاده ها از این ماده پلیمری می باشد.شرکت های سازنده با استفاده از خواصی مانند انعطاف پذیری، مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر فشارها و ضربات، رنگ پذیری و شکل دهی به خوبی از این ماده شیمیایی استفاده می کنند و انواع گلس ها و قاب های تلفن همراه را با شکل ها و رنگ های مختلف تهیه می کنند.

به طور خلاصه باید بگوییم که از دیگر کاربردهای این ماده شیمیایی می توان به ساخت شیلنگ های آتشنشانی، ورقه ها و فیلم های مختلف، طرح های معماری زیبا و ... اشاره کرد.

                                             

خطرات و نحوه نگهداری TPU

یکی از مهم ترین خطرات این ماده سوزاندن و قرار گرفتن آن در مقابل حرارت های بسیار بالا می باشد. با وجود اینکه این ماده غیر سمی است اما سوزاندن آن سبب ایجاد بخارهای سمی سیانور می شود که این خاصیت می تواند مشکلات تنفسی زیادی برای افراد مختلف ایجاد کند.

قابل ذکر است که برخی از شرکت ها در هنگام تهیه وسایل مختلف با این ماده و ترکیب آن با مواد نامناسب سبب می شوند که استفاده از آن برای انسان مشکلات پوستی زیادی مانند اگزماهای پوستی، خارش و سوزش ایجاد می کند.

با وجود تمام این خطرات، شرکت ها می توانند با استفاده از روش هایی مانند هیدرولیز، فتولیز، پپرولیز و ... که همگی سبب تجزیه این ماده در اثر حرارت می شوند، نسبت به جلوگیری از این خطرات اقدام کنند.

معرفی شرکت shabanco

برخی از شرکت های موجود در کشور در زمینه تولید و پخش مواد شیمیایی مختلف فعال هستند. این شرکت ها عملکرد خوبی در زمینه تامین و قیمت گذاری محصولات شیمیایی دارند.

در این میان شرکت شبانکو با داشتن سال ها تجربه و استفاده از کادر متخصص و فنی در زمینه تامین مواد شیمیایی، سعی کرده است به عنوان یک تامین کننده و وارد کننده، محصولات شیمیایی مختلف به خصوص TPU را از شرکت های معتبر موجود در داخل یا خارج از کشور تامین کند.

این شرکت فروشنده محصولات شیمیایی می باشد و افراد می توانند با مراجعه به سایت آن به نام www.shabanco.com ضمن کسب اطلاعات لازم در مورد انواع مواد شیمیایی، محصولات مورد نظر خود را نیز با قیمت های مناسب خریداری کنند.

                                               


علی بخشی پور
پاسخ

سلام و وقت بخیر حلال TPU موجود دارید یا اطلاعاتی در موردش دارین که بدونیم چیه و کجا میشه تهیه کرد؟

فیروز امیدوار
پاسخ

با سلام احتراما در خصوص محصولی که عکسش را در متن قرار داده اید سوالی داشتم، این محصول مورد نیاز بنده است، چگونه می توانم از شما تهیه کنم؟

شرکت شبانکو

سلام وقت بخیر،،لطفا با شماره ثابت تماس بگیرید.