02188218279-86053927

روغن DOP/DOTP چیست؟

1062 بازدید | شنبه 06 شهریور 1400 | دسته بندی : مقالات

روغن DOP/DOTP چیست؟

روغن DOP/DOTP روغنی شفاف و تقریبا بدون بو است که در بسیاری از محصولات از جمله محصولات پلاستیکی استفاده می شود. این ماده دارای قابلیت انحلال در روغن می باشد و بدون اینکه تغییری در ساختار شیمیایی مواد ایجاد کند قابلیت هایی نیز به آنها می افزاید.

مواد اصلی تشکیل دهنده ی این روغن دی اتیل هگزانول و انیدرید فتالیک می باشند که طی فرایندی به روغن DOP/DOTP تبدیل می شوند و در مرحله ی نهایی برای تمیزی هر چه بیشتر از صافی عبور می کنند. در ترکیبات DOTP مواد شیمیایی متفاوتی استفاده شده که سبب مقاوم تر شدن این نوع روغن می شود.

در واقع این روغن یکی از ترکیبات اصلی پلاستیک است و به عنوان نرم کننده ی این مواد قابل استفاده می باشد. این روغن همچنین در افزایش انعطاف پذیری و شکل پذیری گرانول نقش بسیاری دارد و بر خلاف برخی از روغن ها در آب حل نمی شود.

روغن DOP معایب و مشکلاتی دارد که کاربرد آن را محدود می کند. روغن های DOTP که در واقع یکی از انواع روغن های DOP می باشند، این معایب را نداشته و نسبت به نوع قبلی مزایایی نیز دارند. از جمله این مزایا می توان به دوام و طول عمر بالای محصولاتی که با استفاده از این روغن ساخته شده اند، اشاره کرد. از طرفی محصولات تولید شده از این روغن مقاومت بالا و نیز انعطاف پذیری بیشتری دارند.

                                                  

کاربرد روغن های DOP/DOTP در چه مواردی است؟

روغن های DOP/DOTP به دلیل ویژگی های بسیاری که دارند در صنایع مختلف قابل استفاده هستند و جزء پرفروش ترین تولیدات می باشند. درادامه به توضیح کاربردهای روغن DOP/DOTP می پردازیم:

*کاربرد در صنایع: این روغن در صنایع مختلف مانند ساخت انواع لاستیک های پلاستیکی استفاده شده و با ویژگی های خود سبب نرم شدن و نیز رفع ترک خوردگی ها می شود.

*تولید کفش و کفی آن: یکی از مهم ترین و شاید اصلی ترین ویژگی های کفش و کفی آن راحتی و انعطاف پذیری است. استفاده از روغن DOP/DOTP در ساخت این محصولات باعث انعطاف پذیری و نرمی هر چه بیشتر آنها می شود. در تولید کفش های چرم و سایر مصنوعات نیز از این روغن استفاده می شود.

*استفاده در ساخت وسایل پزشکی: به دلیل اهمیت سلامت و بهداشت در ساخت وسایل بهداشتی، استفاده از مواد اولیه با کیفیت در ساخت این وسایل بسیار اهمیت دارد. از روغن DOP/DOTP در ساخت لوله های داخل وریدی، کیسه های خون، لوله های انتقال اکسیژن و خون، کیسه های دیالیز و دیگر موادی که از پلاستیک ساخته شده و با بدن تماس مستقیم دارند استفاده می شود.

*در ساخت اسباب بازی: از آنجا که ممکن است کودکان کوچکتر عروسک و اسباب بازی های خود را در دهانشان قرار دهند، بنابراین نباید این وسایل از مواد مضر ساخته شوند در ساخت اکثر عروسک ها و اسباب بازی های کودکان از روغن های DOP/DOTP استفاده می شود و انعطاف پذیری بسیاری به این وسایل می دهد. در صورتی که از روغن DOTP در ساخت این وسایل استفاده شود خطرات آن به مراتب کمتر خواهد بود.

*تولید کابل برقی: روغن های DOP/DOTP مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی و نیز سرما و گرما دارند، از این رو آنها در ساخت کابل های برقی استفاده می شود. این روغن زمانی که در تولید وسایل مختلف استفاده شود باعث مقاومت آنها در برابر خوردگی نیز می شود.

*استفاده در گرانول سازی: گرانول نوعی پلیمر است و در واقع برای استفاده دوباره از پی وی سی تولید می شود. از روغن DOP/DOTP در ترکیبات این ماده به عنوان نرم کننده و نیز به عنوان ماده ای برای افزایش انعطاف پذیری گرانول استفاده می شود.

*استفاده در صنایع خودروسازی و هواپیما: از آنجایی که بعضی از بخش های اتومبیل در معرض نور آفتاب و اشعه فرابنفش قرار دارند در ساخت بسیاری از تزئینات و قطعات داخلی خودرو از این روغن استفاده می شود. همچنین در تولید روکش صندلی ها و کفی ماشین ها نیز از روغن DOP/DOTP به دلیل مقاومت بالا استفاده می شود.

*سایر کاربردهای روغن DOP/DOTP: این روغن همچنین در تولید شیلنگ، تولید سفره و سایر لوازم آشپزخانه، تولید لاک و رنگ سازی، لباس های بارانی، روکش مبل، نوارهای دور شیشه و درب و غیره به دلیل ویژگی های بسیار آن کاربرد دارد.

                                                 

مزایا و معایب روغن DOP/DOTP کدامند؟

مزایای DOP/DOTP

یکی از ویژگی های مهم و اصلی این روغن حلال نبودن آن در آب است. از آنجا که از این روغن در ساخت بطری های آب، تولید شیلنگ، کابل های برقی و غیره استفاده می شد، بنابراین این ویژگی بسیار اهمیت دارد تا از مسمومیت های ناشی از نفوذ آن به آب و نیز خطرات ناشی از برق گرفتگی جلوگیری شود.

از دیگر مزایا و ویژگی های این روغن بدون بو بودن آن است. بسیاری از مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع دارای بوی بد و آزار دهنده هستند. بر خلاف این مواد روغن DOTP بوی خاصی ندارد و به راحتی قابل استفاده می باشد.

مقرون به صرفه بودن نیز از مزایای مهم این روغن است. قیمت بسیار مناسب و پایین این روغن باعث استفاده گسترده ی آن در صنایع بزرگ شده است، اما فروشنده و وارد کنندگان در این زمینه ممکن است قیمت متفاوتی برای این روغن در نظر بگیرند.

یکی از مهم ترین مزایای این روغن ها تحمل حرارت بسیار بالاست که در روغن های DOTP این خاصیت بیشتر به چشم می خورد و همین امر باعث استفاده از این روغن در تولید کابل ها به عنوان عایقی در برابر حرارت شده است. مقاومت بالا، خاصیت نرم کنندگی و انعطاف پذیری بالا از دیگر مزایای این روغن ها می باشد.

رنگ روشن این ماده همچنین باعث شده که در تولید مواد مختلف از جمله در تولید گرانول تاثیر مثبت داشته باشد و باعث نرمی و انعطاف پذیری هرچه بیشتر گرانول و نیز شکل پذیری راحت آن شود. از طرفی شفافیت و رنگ روشن آنها باعث می شود زمانی که در صنایع استفاده می شوند تغییری در رنگ محصولات ایجاد نشود.

معایب DOP/DOTP

یکی از معایبی که باعث استفاده کمتر از روغن DOP شده است، آسیب رسانی آن به محیط زیست می باشد، به صورتی که این ماده در طبیعت تجزیه نمی شود و سال ها در محیط زیست باقی می ماند. البته استفاده از روغن DOTP باعث رفع این زیان شده است این روغن آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کند.

 از دیگر معایب روغن DOP می توان به سمی بودن آن و ایجاد سرطان های مختلف در بدن اشاره کرد. این روغن ها علاوه بر آسیب به انسان ها می توانند باعث مرگ حیوانات نیز شوند.

DOP طبق تحقیقات انجام شده می تواند باعث سرطان های کلیه، کبد و غیره شود در روغن DOTP این یژگی های مخرب به دلیل ترکیبات متفاوت وجود ندارند، به همین دلیل در مواردی چون تولید لوازم پزشکی و وسایل مورد نیاز برای کودکان بیشتر از روغن DOTP استفاده می شود.

شرایط نگهداری روغن DOP/DOTP به چه صورت است؟

برای جلوگیری از خراب شدن و نیز استفاده مداوم از روغن DOP/DOTP می بایست آن را در شرایط مناسب و در مکان های مناسب نگهداری کرد. یکی از مهم ترین عواملی که باعث خراب شدن زود هنگام این روغن ها می شود، قرار گرفتن آنها در برابر رطوبت است. بنابراین باید از قرار دادن آن ها در مکان هایی که حتی به صورت اندک مرطوب هستند، جوگیری شود.

از طرفی مکانی که این روغن ها در آن قرار می گیرند باید دارای تهویه مناسب باشد.این روغن ها همچنین باید در محفظه ها و ظرف های کاملا بسته و مهر و موم شده نگهداری شوند. روغن DOP/DOTP  باید در مکانی خشک و تقریبا خنک با دمای زیر 40 درجه نگهداری شود.

اگر این روغن در محیط هایی با دمای بسیار بالا قرار گیرد خطر استنشاق بخار وجود دارد و می تواند صدمات جبران ناپذیری را وارد کند.

حساسیت این روغن ها بسیار بالا است و در صورت تماس مکرر با بدن می توانند باعث سوزش چشم ها شوند. بنابراین باید کنترل های لازم در زمان نگهداری و استفاده از آنها انجام شود. در هنگام استفاده همچنین بهتر است از ماسک، دستکش و لباس های مخصوص استفاده شود.

در صورت رعایت کردن این موارد می توان این روغن را در طولانی مدت و با حفظ خواص آن استفاده کرد و بدون اینکه کیفیت آن تغییر کند در صنایع مختلف به کار برد.

                                                  

فروش DOP/DOTP

روغن DOP/DOTP  یکی از پرکاربردترین  روغن ها می باشد و سالانه حجم بالایی از این روغن ها توسط وارد کنندگان تولید و نیز وارد می شوند. از آنجا که کیفیت این روغن ها بسیار اهمیت دارد و امروزه شرکت های بسیاری با صرف هزینه پایین این روغن را در کیفیت پایین وارد و عرضه می کنند، باید هنگام خرید به شرکت تولید کننده یا وارد کننده بسیار توجه کرد.

شرکت شبانکو یکی از شرکت های معتبر در زمینه واردات و عرضه این روغن ها می باشد. این شرکت علاوه بر روغن DOP/DOTP، تامین کننده بسیاری دیگر از مواد شیمیایی با کیفیت است و هنگام خرید می توان از کیفیت و قیمت محصولات آن اطمینان کامل داشت.

این روغن ها با توجه به نوسانات بازار، قیمت یکنواخت و مشخصی ندارند و برای اطلاع از قیمت لحظه ای آن می توان با کارشناسان شرکت شبانکو تماس حاصل کرد. با توجه به تمامی عوامل موثر بر قیمت، روغن های عرضه شده توسط شرکت شبانکو نسبت به سایر شرکت های عرضه کننده از قیمت های مناسب تری برخوردار می باشند.