02188218279-86053927

معرفی کاربرد گروت های سیمانی و اپوکسی

545 بازدید | چهارشنبه 17 شهریور 1400 | دسته بندی : مقالات

انواع گروت های ساختمانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قبل از معرفی و کاربرد گروت های سیمانی و اپوکسی، ضروری است که به معرفی گروت ها و چیستی آن ها پرداخته شود. گروت (Grout) که از آن به عنوان ملات یاد می شود، ماده چسبناکی است که از ترکیب ماسه و سیمان به وجود می آید و در صنعت ساختمان سازی، سد سازی و راهسازی، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به کاربرد بالای این گروت ها در صنایع مختلف امروزه خرید این گروت ها بسیار بالا رفته و در انواع مختلفی هم یافت می شود.

گروت های سیمانی و اپوکسی، گروت پلیمری، گروت آماده منبسط شونده، گروت خشک، گروت سیال، گروت سیمانی پارسیک از مهم ترین گروت های قابل استفاده در صنایع ساختمان سازی است که با توجه به مشخصه های بارزی که دارند در پیشبرد و موفقیت پروژه ها نقش مهمی را ایفا می کنند.

کاربرد و مزایای استفاده از گروت در صنایع ساخت و ساز

با توجه به اهمیت و کاربرد این محصولات در تسریع پروژه های عمرانی، امروزه تقاضا برای خرید این محصولات بالا رفته و بیش از پیش در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. وجود مزایای بالای این گروت ها سبب خرید بیشتر این محصول شده است که در این مقاله به مهمترین مشخصه ها و مزایای این گروت ها می پردازیم.

*مقاومت و چسبندگی بالای گروت ها

*این گروت ها در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی روان تر می باشند.

*عدم جمع شدگی

*مقاومت فشاری بسیار بالا و ... از مهمترین مزایای این گروت ها است. و وجود این مشخصه ها و مزایا، تقاضا برای خرید این محصولات را بالا برده است. از مهمترین کاربرد گروت ها می توان به استفاده از گروت در طراحی و دکوراسیون منزل، استفاده از گروت ها در زیر ستون و نصب و راه اندازی حایل ها، نصب و راه اندازی ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، استفاده از گروت در کف منزل و سرویس های بهداشتی برای آب بندی و .. اشاره کرد که سبب مقاومت بالای سازه ساخته شده می شد و بار وارده بر این سازه ها را کاهش می دهد.

معرفی مشخصه های گروت های سیمانی و اپوکسی

یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساخت و ساز گروت های سیمانی است که نسبت به بتن مقاومت بیشتری دارد. این گروت تشکیل شده از ترکیب ماسه، سیمان و افزودنی های دیگر است. مهمترین کاربرد این گروت ها برای پرکردن  کامل فضاهای خالی، ترک های بزرگ ساختمانی و ... مورد استفاده قرار می گیرند. پر کردن فضای خالی ساختمان از مهمترین مزایای استفاده از این گروت های سیمانی است. از مهمترین کاربرد گروت های سیمانی می توان به: پر کردن فضاهای خالی، برای استفاده در زیر پایه های دکل برق، زیر صفحه و بیس پلیت ها و در زیر پایه های دستگاه صنعتی اشاره کرد.

مشخصه های گروت اپوکسی و کاربرد آن

مهم ترین مشخصه بارز گروت اپوکسی مقاومت بسیار بالای آن در مقایسه با سایر گروت ها است و همین امر سبب شده که قیمت آن در مقایسه با سایر گروت ها تا حدودی بالاتر باشد. دیگر ویژگی های این گروت این است که قابلیت انقباض ندارد و فقط منبسط می شود. گروت اپوکسی از ترکیب سنگدانه، سیمان، الیاف، فیلر، رزین و هاردنر اپوکسی  سایر افزودنی ها به دست می آید. استحکام بالای این گروت اپوکسی سبب شده که از این محصول بیشتر برای نصب دستگاه های صنعتی استفاده شود. استحکام بالای این اپوکسی در برابر انواع ارتعاشات، استحکام سازه در مدت زمان کوتاه و در دمای محیط و چسبندگی بالا به زیر کارهای معدنی و فولادی از دیگر ویژگی های مثبت این مصالح است که سبب شده روز به روز تقاضا برای خرید این محصول توسط شرکت های مختلف بالا رود. این گروت هم همانند گروت سیمانی کاربرد بالایی دارد که در زیر به مهمترین آن ها اشاره می شود:

*استفاده از این گروت ها برای ستون های چراغ راهنمایی و رانندگی

*افزایش مقامت سازه ها در ساخت ساختمان و سایر پروژه های عمرانی

*برینگ پل ها

*جلوگیری از فرسایش و خوردگی بتن

*خاصیت روان شدن و شل شدگی ندارد.

*پر کردن حفره هایی که به دلایلی دسترسی به آن ها بسیار کم می باشد.

*برای ساخت کانال ها، فونداسیون، ستون های پیش ساخته بتنی  فولادی

*استفاده در بسیاری از کارخانجات صنعتی، کارخانه های ساخت ماشین آلات، جرثقیل و ژنراتور و ...

بررسی تفاوت گروت های سیمانی و اپوکسی

با وجود کاربرد بالای این دو نوع گروت در بسیاری از ساخت و سازها، اما این دو گروت یک سری تفاوت هایی با هم دارند که مهمترین تفاوت می توان به مقاومت و کیفیت آن ها اشاره کرد که گروت اپوکسی در مقایسه با گروت سیمانی از مقاومت و کیفیت بالاتری برخوردار است، اما در بحث هزینه گروت سیمانی قیمت پایین تری دارد هر چند که برای موفقیت در ساخت پروژه های عمرانی بهتر است از محصولات با کیفیت تر استفاده کرد و تا حدودی قیمت را در نظر نگرفت زیرا استفاده از مواد با کیفیت پایین، ممکن است در آینده خسارت جانی و مالی بسیار زیادی را به بار بیاورد و پروژه را با شکست مواجه کند، پس انتخاب مواد با کیفیت بیش از هر چیزی اولویت دارد.

نکات بسیار مهم در خرید گروت های سیمانی و اپوکسی

در هنگام خرید محصولات مربوط به ساختمان سازی و بسیاری از پرژه های عمرانی یکی از مهمترین سوالاتی که برای مهندسان پیش می آید این است که این محصولات را از کجا خریداری کنیم که از کیفیت بالایی برخوردار باشد؟ ضروری است که در انتخاب هر محصولی نکات ایمنی و کیفیت آن باید در نظر گرفته شود و از مراکز و شرکت های معتبر خرید این محصولات صورت گیرد. گروت های سیمانی اپوکسی به دلیل نقش حیاتی که در کیفیت و استحکام بسیاری از پروژه های عمرانی و ساخت و ساز دارند، در نتیجه خرید آنها هم باید دقت صورت گیرد. 

یکی از مراکز مطرح که از معروفیت و محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است شرکت شبانکو می باشد که با فروش محصولات با کیفیت و استاندارد و بسیار مقرون به صرفه، در موفقیت پروژه ها نقش مهمی را ایفا می کند و همین امر سبب شده که امروزه بسیاری از شرکت های ساخت و سازی بیشترین فعالیت را با این شرکت داشته باشند.

این شرکت با تولید و وارد کردن محصولات اصل، به دنبال رضایت مشتری است شرکت شبانکو به عنوان فروشند، تامین کننده و وارد کننده بسیاری از محصولات شیمیایی، پلیمری و ساختمانی نقش مهمی را در پیشبرد و موفقیت پروژه های علمی-عمرانی و ... ایفا می کند و رضایت مشتری را در اولویت رسالت خود قرار داده است.

فاکتور های بسیار مهم بر قیمت گروت های سیمانی  اپوکسی

نوع گروت، مقدار مصالح مورد نظر، برند، وارداتی بودن آن و ... از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت گروت های ساختمانی است اما ناپایداری بازار ارزی و نوسانات قیمت هم بر روی قیمت نهایی آن تاثیر دارد به گونه ای که به صورت لحظه ای قیمت این محصولات ساختمانی در حال نوسان است و همین امر سبب شده که نتوان قیمت ثابتی را برای آن ذکر کرد و با تغییر قیمت دلار قیمت این محصولات هم دچار نوسان می شود. هر چند که نوع این گروت ها هم در قیمت تاثیر دارند به گونه ای که گروت اپوکسی قیمت بسیار بالاتری در مقایسه با گروت سیمانی دارد.

نتیجه گیری

با توجه به کاربرد متنوع گروت های سیمانی و اپوکسی در صنایع مختلف ضروری است که نحوه کاربرد این دو نوع گروت هم در نظر گرفته شود. استحکام بالای گروت اپوکسی سبب شده که از آن برای مصارف مهمتری استفاده شد و بیشتر برای ملات ریزی و گروت کاری به کار می رود. یکی از مهمترین سوالاتی که در ساخت و ساز مطرح می شود این است که استفاده از کدام گروت بهتر است؟ که پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد و به دلیل متفاوت بودن ساختار شیمیایی و دستورالعمل متفاوت در ساخت آنها ضروری است نکات مهمی را در نظر گرفت.

در صورتیکه در مکان هایی که اولویت با صرفه اقتصادی و نیرو استاتیکی باشد گروت سیمانی بهتر است که مورد استفاده قرار بگیرد و برای مهار نیروهای دینامیکی، نصب تجهیزات صنعتی و سرعت بخشیدن به بهره برداری ها، گروت اپوکسی گزینه مناسبی برای انتخاب است. برای ساخت و سازهای عمومی امروزه بیشتر از گروت سیمانی استفاده می شود و استفاده از هر کدام از گروت های سیمانی و اپوکسی بر اساس نیازمندی پروژه عمرانی-صنعتی صورت می گیرد.