02188218279-86053927

واحد تولید پلی پروپیلن سمی نیست.

633 بازدید | دوشنبه 22 شهریور 1400 | دسته بندی : اخبار

به گزارش شبانکو به نقل از خبرگزاری مهر، مهاجر در خصوص انجام الزامات زیست محیطی و اقدامات اساسی در جهت به حداقل رساندن آلایندگی شرکت پلی پروپیلن الوند بیان کرد: راندمان تبدیل خوراک به محصول در این طرح بالغ بر 2/99  درصد است که بر حسب تکنولوژی روز و مدرن مورد استفاده در کشور بی نظیر است.

وی ادامه داد: محصول جانبی این طرح (پروپان) که به عنوان offgas شناخته می شود که البته میزان آن نیز کمتر از 1500 تن در سال خواهد بود از طریق خط لوله به پالایشگاه بازگردانده و در LPG تولیدی پالایشگاه مورد استفاده خواهد بود.

فلر تنها منبع آلایندگی است.

مهاجر تصریح کرد: تنها منبع آلایندگی عمده این طرح فلر آن است که تنها در مواقع اضطراری توقف واحد ( حداکثر یکبار در سال) استفاده خواهد شد و حسب طراحی منحصر به فرد آن در کشور (انتخاب و اجرای فلر کوتاه با تکنولوژی جدید برای اولین بار در کشور) دارای آلایندگی بسیار کمتر نسبت به فلرهای بلند فعلی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پلی پروپیلن الوند ادامه داد: باید گفت که در حال حاضر پروپیلن تولیدی پالایشگاه توسط 30 تا 40 تراک در روز از مخازن پالایشگاه تخلیه و با طی مسیرهای طولانی به سایر نقاط کشور ارسال می شود که این امر دارای آلایندگی فراوان در زمان بارگیری در پالایشگاه، حمل در جاده و تخلیه در واحد مصرف کننده است که در طرح پلی پروپیلن الوند تمام این مراحل از طریق خط لوله بسته صورت پذیرفته و عملا با راه اندازی این واحد حجم وسیعی از آلودگی های زیست محیطی در حال حاضر در منطقه و کشور کاهش می یابد.

واحد تولید پلی پروپیلن سمی نیست

وی عنوان کرد: واحد تولید پلی پروپیلن یک واحد پایین دستی در حوزه پتروشیمی محسوب شده و به عنوان واحدی غیر آلاینده شناخته می شود. خوراک این واحد سمی نبوده و محصول حاصل از آن نیز دارای کاربردهای پزشکی و بهداشتی است. مطالعات زیست محیطی این طرح از طریق مشاور مورد تایید سازمان محیط زیست تهیه شده  با طی روند کامل قانونی مجوز زیست محیطی طرح از آن سازمان اخذ شده است.

مهاجر درباره دلایل اصلی تغییر نام شرکت از توسعه پتروشیمی الوند به پلی پروپیلن الوند گفت: این طرح در ابتدا قرار بوده است 5 محصول مختلف از پروپیلن را تولید کند و نام اولیه بر این اساس برای آن انتخاب شده است، اما در سال 1396 با توجه به کمبود پروپیلن و نیاز کشور به محصول پلی پروپیلن (گرید پزشکی و بهداشتی) درخواست تغییر جواز تاسیس داده شد که خوشبختانه در سال 1399 به پذیرش این درخواست، طرح تنها به تولید پلی پروپیلن محدود شد.

وی ادامه داد: لذا با توجه به اینکه محصول تولیدی این طرح پلی پروپیلن است، نام پلی پروپیلن الوند نشانگر ماهیت نوع تولید آن است. البته باید گفت که تمام تاییدیه های طرح و به خصوص مجوز زیست محیطی با نام توسعه پتروشیمی الوند دریافت شده و تغییر نام تاثیری بر روال قانونی کار نداشته و نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پلی پروپیلن الوند با اشاره به میزان مصرف آب در تولید و نحوه تامین آن گفت: آب اختصاص یافته به طرح به میزان 600 هزار مترمکعب در سال با تایید دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو در سال 97 از محل تضمین صنعت سد کمال صالح بوده که از آن سال با انعقاد قرارداد با شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی، هزینه های دیماند اعلامی از سوی آن شرکت (بدون مصرف آب) پرداخت شده است.

مهاجر در خصوص اشتغال زایی طرح عنوان کرد: در زمان پروژه تعداد نیروی استخدامی توسط شرکت پلی پروپیلن الوند که در حال حاضر حدود 50 نفر است، تا 170 نفر افزایش خواهد یافت. جهت فعالیت های ساختمانی و ساخت تجهیزات از امکانات استان مرکزی حداکثر استفاده را خواهد برد.

وی ادامه داد: میزان اشتغال زایی طرح بعد از راه اندازی حداقل 410 نفر به صورت مستقیم خواهد بود که این شرکت خود را متعهد می داند بیش از 95 درصد از نیروی انسانی مورد نیاز خود را از نیروهای بومی منطقه شازند و شهرستان های اطراف تامین کند.

مهاجر به عملکرد شرکت در حوزه مسئولیت های اجتماعی اشاره و در ادامه تاکید کرد: سهامداران شرکت پلی پروپیلن الوند سابقه طولانی در حوزه مسئولیت های اجتماعی داشته و خود را مقید به عمل در راستای بهبود سلامت و رفاه جامعه می دانند.

ایجاد بیش از 1000 فرصت شغلی در شهرستان های ملایر و شازند

مدیرعامل شرکت پلی پروپیلن الوند گفت: ایجاد بیش از 1000 فرصت شغلی در شهرستان های ملایر و شازند، تامین ماسک ضدویروس برای مناطق محروم و بیمارستان های شهرستان شازند و شهرهای اطراف، توزیع ارزاق در مناطق محروم، ساخت مدرسه و غیره، آن هم در شرایطی که هنوز این طرح به تولید نرسیده است خود گویای نیت سهامداران است. که با بهره برداری از این طرح، منطقه شازند علی الخصوص از مزایای آن بهره مند خواهد شد.

وی یادآور شد: میزان پیشرفت فیزیکی طرح تاکنون، علیرغم تمام تحریم های بین المللی و داخلی، تورم و شرایط سخت اقتصادی کشور، همه گیری کرونا و سایر موانع،بیش از 40 درصد است که به تاییدشرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز رسیده است و ان شالله زمان راه اندازی طرح نیمه دوم سال 1401 خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پلی پروپیلن الوند در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای پساب و پسماندهای احتمالی گفت: آب باران در سایت جهت مصارف بعدی و صرفه جویی در مصرف آب جمع آوری خواهد شد. میزان فاضلاب صنعتی طرح بر اساس اسناد حداکثر 7 مترمکعب در ساعت و میزان فاضلاب بهداشتی در فاز بهره برداری حدود 5-10 مترمکعب در روز است که با اجرای پکیج تصفیه فاضلاب، از خروجی آن به منظور آبیاری فضای سبز و سایر مصارف استفاده خواهد شد.

وی گفت: این شرکت خود را در صیانت از محیط زیست مسئول می داند و سرمایه گذاری در راستای کاهش آلایندگی منطقه را از وظایف خود می داند.

تمام مجوزهای قانونی برای احداث شرکت پلی پروپیلن الوند اخذ شده است

مهاجر مدیرعامل شرکت پلی پروپیلن الوند گفت: طرح تولید پلی پروپیلن شرکت پلی پروپیلن الوند به ظرفیت اسمی 180 هزار تن در سال جهت تولید محصولات استراتژیک پزشکی و بهداشتی در کشور و تامین مواد اولیه مورد نیاز مجموعه صنعتی بافتینه و باتسان، تامین کننده نیاز کل کشور به منسوجات نبافته مورد استفاده در اقلام پزشکی از جمله ماسک، گان، لباس یکبار مصرف اتاق عمل، اقلام بهداشتی مورد مصرف در پوشک و ... با ظرفیت فعلی بیش از 75 هزار تن در سال، تعریف شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این می تواند منجر به افزایش سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال مولد و کاهش نرخ بیکاری و جلوگیری از واردات پلی پروپیلن گرید ملت بلون و صرفه جویی ارزی و صادرات در شهرستان شازند استان مرکزی، مناطق همجوار و کل کشور گردد که قطعا کلید بی اثر نمودن تحریم های ظالمانه با ایجاد اشتغال مولد در کشور خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پلی پروپیلن الوند اظهار کرد: علیرغم خرید 20 هکتار زمین و فنس کشی آن در شهرک صنعتی جوکار شهرستان ملایر، به دلیل عدم وجود زیرساخت های لازم و همین طور فاصله زیاد با محل خوراک و علیرغم هزینه بالغ بر 200 میلیارد ریال، در اسفند سال 93 و با ابلاغ موافقت معاون اول رئیس جمهور توسط معاون محترم هماهنگی و نظارت ایشان و تایید وزارت نفت، استانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر دو استان، محل اجرای طرح به محل کنونی در جوار پالایشگاه شازند منتقل شد.

مهاجر در خصوص مجوزهای اخذ شده طرح عنوان کرد: تمامی مجوزهای لازم طرح از سازمان های ذی ربط دریافت شده که از آن جمله می توان به مجوز هیئت محترم وزیران دولت دهم جهت تخصیص خوراک از پالایشگاه شازند در سال 1389، جواز تاسیس از وزارت صمت، موافقت اصولی خوراک از وزارت نفت، تخصیص آب و برق از وزارت نیرو، مجوز استقرار در شعاع 30 کیلومتری شهر اراک از هیئت محترم ویزران دولت دوازدهم در سال 1399، مجوز زیست محیطی از اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، تاییدیه سازمان پدافند غیرعامل کشور مبنی بر بلامانع بودن احداث طرح در محل فعلی، قرارداد تامین خوراک و سرویس های جانبی با پالایشگاه شازند اشاره کرد.

وی گفت: خوراک این طرح پروپیلن به میزان 4800 بشکه در روز از تولیدات پالاشگاه امام خمینی شازند مندرج در موافقت اصولی خوراک است که از طریق خط لوله ای به طول تقریبی 2 کیلومتر از محل پالایشگاه به زمین پلی پروپیلن الوند در یک سیستم کاملا بسته منتقل می شود و هیچ هدر رفت محیطی برای آن متصور نیست.

مدیرعامل شرکت پلی پروپیلن الوند ادامه داد: محصول جانبی واحد نیز از طریق خط لوله جهت استفاده مجدد به پالایشگاه بازگردانده می شود. در خصوص ادعای مطرح شده مخالفت وزیر نفت علیرغم دریافت مجوز از هیات وزیران این مساله به هیچ عنوان صحت ندارد. کما اینکه جهت دریافت مجوز هیات وزیران ابتدا موضوع به تایید کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست رسیده است که یکی از اعضای حاضر در آن معاون وزیر نفت بوده است. ضمن اینکه وزارت نفت از سال 89 تاکنون موافقت اصولی طرح را صادر کرده و همچنین در واگذاری زمین طرح و خوراک و یوتیلیتی همکاری لازم را داشته است.

مهاجر در پایان بیان کرد: شرکت پلی پروپیلن الوند بر تولید گریدهای پزشکی و بهداشتی پلی پروپیلن که هم کاربرد استراتژیک در حوزه سلامت مردم داشته و هم از خروج ارز جهت واردات جلوگیری می کند، تمرکز خواهد داشت که با راه اندازی این طرح عملا نیاز کشور در این حوزه تامین شده و از واردات بی نیاز خواهیم شد.