02188218279-86053927

اجرای واحد RO مبین انرژی خلیج فارس با توان متخصصان ایرانی

310 بازدید | چهارشنبه 25 خرداد 1401 | دسته بندی : اخبار

شرکت مبین انرژی خلیج فارس به عنوان تامین کننده سرویس های جانبی صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه عسلویه به منظور کاهش آلودگی، حفظ محیط زیست و صرفه جویی در انرژی، چرخه تصفیه پساب مجتمع های پتروشیمی را با احداث واحد آب شیرین کن به روش الترافیلتر و اسمز معکوس (RO) و برگشت آن به چرخه مصرف تکمیل کرد.

طراحی و ساخت مجموعه تصفیه خانه پساب مبین انرژی خلیج فارس از سوی شرکت "ماشین سازی ویژه" و با اتکا به توان مهندسان داخلی و بر اساس تازه ترین فناوری های روزآمد دنیا طراحی و انجام شد.

تجهیزات این پروژه با وجود محدودیت های تحریم، مبتنی بر به روزترین فناوری های روزآمد دنیا از دو مسیر ساخت تجهیزات از سوی سازندگان داخلی و تشکیل زنجیره تامین تجهیزات ضروری که باید از سازندگان داخلی و تشکیل زنجیره تامین تجهیزات ضروری که باید از سازندگان خارجی تامین می شد،تهیه شد.

در واحد تصفیه پساب، 11520 مترمکعب در روز پساب دریافتی از پتروشیمی با TDS حدود 7440 میلی گرم بر لیتر پس از عبور از مراحل ازن زنی (با ظرفیت تولید 30 کیلوگرم بر ساعت ازن)، دیسک فیلتر،الترافیلتر و در نهایت با عبور از سه مرحله اسمز معکوس (RO)،1824 مترمکعب آب سرویس با TDS کمتر از 2200 میلی گرم بر لیتر و 5760 مترمکعب در روز آب دمین با TDS کمتر از 5 میلی گرم بر لیتر را برای استفاده دوباره به چرخه آب صنایع پتروشیمی باز میگرداند.

در این پروژه برای حذف سیستم پرخطر و آلاینده ضدعفونی با کلر برای نخسین بار در کشور از گاز ازن که در نوع خود بالاترین بهره وری و کمترین خطرهای محیط زیستی را به همراه دارد، در قالب سه دستگاه ازن ژنراتور به ظرفیت هر کدام 10 کیلوگرم در ساعت پیش بینی شد. پس از عبور از سیستم ازن زنی، حذف ذرات معلق تا 50 میکرون و تولید آب با کدورت کمتر از ۰.۵NTU  و در نهایت با عبور از سه مرحله RO، آب دمین (به فرآیندهای شیمیایی شامل حذف کلسیم، سولفات و منیزیم و تهیه آب خالص اصطلاحا آب دمین گفته می شود) تولید می شود.

این واحد زیست محیطی با سرمایه گذاری 3.6 میلیون یورو و 15 میلیارد تومان، روز دوشنبه (23 خردادماه) به بهره برداری رسید.