02188218279-86053927

سدیم تری پلی فسفات (STPP)

157 بازدید | دوشنبه 23 بهمن 1402 | دسته بندی : مقالات

مقدمه

سدیم تری پلی فسفات (STPP) یک نمک معدنی کریستالی و سفیدرنگ است که می تواند به دو شکل کریستالی بی آب یا آبدار  وجود داشته باشد.

STPP در انواع زیادی از محصولات تمیز کننده،مواد غذایی انسان،خوراک حیوانات و همچنین در شوینده های صنعتی و تولید سرامیک استفاده می شود.امروزه فاکتورهای متعددی بر قیمت سدیم تری پلی فسفات (STPP) تاثیر گذاشته اند.برای مثال از آنجایی که این ماده شیمیایی در تولید مواد غذایی به عنوان نگهدارنده به کار می رود با تقاضای روز افزونی همراه می باشد.در نتیجه افزایش تقاضا در صنایع مختلف به افزایش نرخ سدیم تری پلی فسفات (STPP) منجر شده است.همچنین صنایع مختلف تمایل به همکاری با تامین کننده ای با قیمت اقتصادی دارند.

مشخصات سدیم تری پلی فسفات

مشخصات سدیم تری پلی فسفات عبارتند از:

-مترادف ها:STPP، تری پلی فسفات،پنتا سدیم تری پلی فسفات

-فرمول شیمیایی:Na5P3O10

-وزن مولکولی:367.86

-پودر سفید رنگ

-نقطه ذوب:622 درجه سانتی گراد

-سدیم تری پلی فسفات (STPP) قدرت کلاته سازی با یون های فلزی سنگین را دارد.

-این ماده با خاصیت نرم کنندگی آب سخت همراه می باشد.

-یکی از ویژگی های سدیم تری پلی فسفات (STPP) این است که دارای خاصیت قلیایی بسیار ضعیفی می باشد.

-همچنین امولسیون عالی برای چربی و روان کننده ها به شمار می رود.

-این ماده را می توانید به راحتی در آب حل نمایید.

سدیم تری پلی فسفات (STPP) چیست؟

سدیم تری پلی فسفات (STPP) یک نوع ماده معدنی فسفاته است که خواص منحصر به فرد زیادی دارد.این خواص باعث می شوند تا سدیم تری پلی فسفات به یک محصول صنعتی و معدنی با ارزش تبدیل شود.برخی از این خواص عبارتند از:

-سدیم تری پلی فسفات(STPP) یک حل کننده اسید قوی می باشد.این بدان معنی است که می تواند ترکیبات پیچیده را به اجزای تشکیل دهنده ی آنها تجزیه کند.

-سدیم تری پلی فسفات همچنین یک اکسید کننده عالی به شمار می رود.به عبارت دیگر می تواند فرآیند اکسیداسیون در مواد را آغاز کند و در تولید گاز اکسیژن مفید واقع گردد.

سدیم تری پلی فسفات (STPP)نوعی فسفات می باشد که دارای دو اتم فسفر است که به هم متصل شده اند.

این ساختار منحصر به فرد آن را به یک کاندید عالی برای استفاده در داروها و سایر محصولات پزشکی تبدیل می کند؛زیرا پایدارتر از سایر فسفات ها می باشد.علاوه بر این،سدیم تری پلی فسفات (STPP) به دلیل خواص منحصر به فردش به گزینه ای مناسب برای پوشش قرص ها و سایر محصولات پزشکی تبدیل شده است.

سدیم تری پلی فسفات (STPP) به عنوان ماده معدنی با ارزش در طبیعت یافت می شود،اما به عنوان یک محصول جانبی از استخراج فسفات به دست می آید.

کاربرد سدیم تری پلی فسفات (STPP)

سدیم تری پلی فسفات (STPP) دارای دو گرید است:

1. گرید غذایی

2. گرید صنعتی

از این رو کاربرد سدیم تری پلی فسفات (STPP) به دو حوزه خوراکی و صنعتی محدود می شود.

سدیم تری پلی فسفات (STPP) کاربرد گسترده ای در صنایع زیر دارد:

-صنایع مواد غذایی

-صنایع تولید انواع نوشیدنی ها

-صنایع داروسازی

-صنایع تولید انواع محصولات آرایشی و بهداشتی

-صنایع کشاورزی و تولید خوراک دام و طیور

کاربرد در صنایع غذایی و نوشیدنی ها

این ماده در قالب نگهدارنده و همچنین امولسیفایر عمل می کند.از این رو در تولید انواع غذاهای دریایی،گوشت،کنسروها و تولید انواع غذاهای دام و طیور به کار می رود.گرید غذایی (STPP) کاربردی گسترده در صنایع غذایی دارد.

برخی از کاربردهای گسترده سدیم تری پلی فسفات (STPP) در صنایع غذایی عبارتند از:

1.در تولید انواع فرآورده های گوشتی مانند تولید انواع ژامبون ها و سوسیس های ماهی کاربرد گسترده ای دارد.با استفاده از این ماده می توان ظرفیت نگهداری آب را به میزان قابل توجهی بهبود داد.از طرف دیگر می توان مانع از اکسیداسیون چربی در این فراورده ها شد.

2.با استفاده از STPP در صنایع تولید انواع نوشیدنی های میوه ای می توان میزان ویسکوزیته محصولات را افزایش داد.همچنین با کاربرد سدیم تری پلی فسفات می توان مانع از تجزیه ویتامین C  شد.

3.در صنایع تولید سس و خمیر سویا معمولا از سدیم تری پلی فسفات استفاده می کنند.هدف از این کار جلوگیری از تغییر رنگ محصول،کوتاه کردن دوره مربوط به تخمیر،متعادل سازی طعم خمیر و سس سویا و همچنین افزایش میزان چسبندگی آنها می باشد.

4.برای پیشگیری از رسوب ژل در محصولات لبنی و همچنین در انواع نوشیدنی ها از این ماده استفاده می شود.

5.سدیم تری پلی فسفات (STPP) در تثبیت رنگدانه های طبیعی در انواع کنسروها مانند لوبیا،میوه ها و سبزیجات و غیره کاربردی گسترده دارد.

6.همچنین برای کمک به کاهش گلوتن خمیر،بهبود تخلخل انواع بیسکوییت ها و همچنین کاهش قند و چربی موجود در آنها از این ماده استفاده می کنند.

کاربرد در داروسازی

سدیم تری پلی فسفات (STPP) به عنوان دیسپرسان در داروسازی کاربرد گسترده ای دارد.

کاربرد در صنایع بهداشتی و آرایشی

سدیم تری پلی فسفات را می توان در فرمولاسیون محصولات بهداشتی حمام مانند انواع شامپو و صابون،ادکلن،خمیر دندان،دهانشویه،نرم کننده مو،رنگ مو،محصولات مراقبت از پوست در لوازم آرایشی و بهداشتی مانند انواع کرم ها استفاده کرد.

صنایع کشاورزی و تولید خوراک دام و طیور

سدیم تری پلی فسفات یک کود فسفاته محلول در آب است که فواید زیادی برای خاک و گیاهان دارد.این ماده می تواند به طور موثری حاصلخیزی خاک را بهبود ببخشد.همچنین می تواند عملکرد محصول را افزایش دهد و خاک را تثبیت کند.براین اساس سدیم تری پلی فسفات یک استر فسفات با کاربردهای کشاورزی و تجاری است.فسفات زیاد در خاک موجب خواهد شد تا گیاهان بتوانند کود فسفر بیشتری را جذب نمایند.این امر می تواند منجر به افزایش عملکرد و کاهش هزینه های کود شود.سدیم تری پلی فسفات می تواند به عنوان نگهدارنده در تولید خوراک دام و طیور استفاده شود.

سایر صنایع:

سدیم تری پلی فسفات (STPP) را می توان در صنایع زیر نیز استفاده کرد:

-مواد شوینده

-تولید سرامیک برای کاهش ویسکوزیته لعاب

-دباغی چرم که سدیم تری پلی فسفات به عنوان پوشش دهنده به کار می رود.

-صنایع کاغذ سازی

-صنایع پتروشیمی

-صنایع تصفیه آب و فاضلاب

-عامل ضد لخته شدن

-منسوجات

-تولید لاستیک

-این ماده همچنین به عنوان عامل برنزه کننده مصنوعی در صنایع چرم سازی استفاده می شود.

-نرم کننده آب و همچنین کاربرد در جداسازی مواد

کاربرد سدیم تری پلی فسفات مواد شوینده

سدیم تری پلی فسفات نوعی افزودنی عالی در مواد شوینده است که می تواند بیشترین مقدار مواد شوینده را در فرآیند تولید تنظیم نماید.آیا می دانید کاهش قدرت پاک کنندگی مواد شوینده به دلیل وجود یون های فلزات سنگین در آب می باشد؟برای رفع این مشکل می توان دست به دامان سدیم تری پلی فسفات شد.این ماده به عنوان یک عامل کیلاسیون کننده عمل می کند.در نتیجه این یون ها را به مواد بی ضرر تبدیل می نماید،از طرف دیگر می تواند اثرات نامطلوب مواد شوینده را از بین ببرد.

خرید و فروش سدیم تری پلی فسفات (STPP)

سدیم تری پلی فسفات (STPP) نوعی پودر سفید و کریستالی می باشد که کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف دارد.مهمترین مصرف این ماده در تولید محصولات شوینده می باشد.در حقیقت این ماده خاصیت نرم کنندگی آب را دارد و از طرف دیگر به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی به کار می رود،از این رو سدیم تری پلی فسفات (STPP) در صنایع مختلف با تقاضای زیادی همراه می باشد و این امر بر خرید و فروش آن تاثیر زیادی گذاشته است.

در نتیجه صنایع مختلف برای تامین سدیم تری پی فسفات (STPP) و خرید آن به دنبال فروشنده ای معتبر هستند تا با کیفیت همراه با قیمتی مقرون به صرفه را تهیه کنند.