02188218279-86053927

اهمیت استفاده از ایزوپروپیل الکل در مقابله با کرونا

534 بازدید | دوشنبه 22 دی 1399 | دسته بندی : اخبار

ایزو پروپیل الکل یک ترکیب آلی است که عناوین دیگری نیز همچون ایزوپروپانول و 2- پروپانول دارد و فرمول مولکولی ان به صورت C3H8O نمایش داده می شود.این ماده شیمیایی در گروه ترکیبات الکل ها قرار دارد و بویی تند و شدید ،شبیه به تمام الکل ها دارد.ایزو پروپیل الکل با کاهش دما به شدت چسبناک شده و در دمای 89-درجه سانتی گراد منجمد می شود.

ارزش بازار جهانی این محصول در سال 2018، بیلیون دلار3.8 (حدود 2 تا 3 درصد کل بازار الکل در جهان)برآورد شد.این رقم نشان دهنده رشد 5.7 درصدی ارزش آن نسبت به سال های 2011 تا  2018 است.طبق این روند پیش بینی می شود که تا سال 2023 ارزش بازار این محصول به رقمی در حدود 4.8 بیلیون دلار برسد.

کاربرد های ایزوپروپیل الکل در دوران کرونا

کاربرد و نقش ایزوپروپیل الکل به دلیل خاصیت ضدباکتریایی در بهداشتی و پزشکی بسیار با اهمیت و پررنگ است و از آن در تهیه و ساخت انواع صابون و لوسیون استفاده می شود و در عمل های جراحی به عنوان ضد عفونی کننده پوست کاربرد دارد.همین خاصیت باعث شده که این محلول در دوران کرونا اهمیت ویژه ای پیدا کند.

تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوح مختلف از جمله میز ها، کابینت ها و حتی دستگیره های در و مهم تر از همه دست ها ،از مهم ترین پروتکل های بهداشتی جهت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا است که سازمان  بهداشت جهانی بارها آن را توصیه کرده است.برای ساخت و تهیه بسیاری از این مواد ضدعفونی کننده از ایزو پروپیل الکل استفاده می شود.

در ساخت پد های ضدعفونی که این روز ها در کیف بسیاری از ما یافت می شود از ایزوپروپیل الکل استفاده می شود;این پدها معمولا پنبه یا گازی هستند که با محلول 60 تا 70 درصد الکل رقیق شده در آب مرطوب و سپس بسته بندی می شوند.این پدها اغلب جهت پاکسازی ابزار های کوچک،پاک کردن سطوح و تمیز کردن سطح کمی از پوست به کار برده می شوند.

در تمیز کردن سطوح مختلف هم ایزوپروپیل الکل نقش مهمی دارد.این ماده بهترین ضد عفونی کننده برای استفاده در بیمارستان ها و کلیه مراکز بهداشتی است و در این دوران که به دلیل شیوع کرونا ضدعفونی کردن همه سطوح در خانه و محل کار هم مهم شده ، کاربرد های خانه داری این محلول نیز کمتر از کاربرد های پزشکی اش نیست.

این ماده را به عنوان الکل مالشی هم می شناسند و ژل های پاک کننده دست نیز در ساختار خود 60 تا 70 درصد ایزوپروپیل الکل دارند.این ماده فراریت بالایی دارد و به همین دلیل می توان آن را برای تمیز کردن سطوح شیشه ای ،پنجره ها و آینه ها مورد استفاده قرار داد.همچنین به دلیل سرعت تبخیر بالا برای تمیز کردن وسایل الکترونیکی نیز بسیار مناسب است.زیرا پس از تبخیر هیچ ماده ای از خود به جای نمی گذارد در نتیجه آسیبی به این وسایل نمی زند.

ایزو پروپیل الکل یا اتانول؟

هنگام انتخاب بهترین ماده برای ضدعفونی سطوح و دست ها بارها با این سوال مواجه شده ایم که شما کدام نوع الکل را ترجیح می دهید:اتانول یا ایزوپروپیل؟

در رابطه با ماهیت ایزوپروپیل الکل صحبت کردیم اما اتانول یا الکل اتیلیک ترکیب شیمیایی با بوی خاص و آتش گیری است و شاید مهم ترین کاربرد آن در ساخت نوشیدنی های الکلی باشد.جز این مورد در صنایع مختلفی از آن استفاده می شود.اتانول به دلیل نقطه انجماد پایین در صنعت ضد یخ سازی کاربرد دارد و از آنجا که حلال بسیار خوبی است ،در صنعت عطر سازی،رنگسازی و ... هم نقش مهمی دارد.محلول 85%-70آن به عنوان محلول ضدعفونی کننده کاربرد دارد.

واقعیت این است که هر دو الکل از نظر خواص ضدعفونی کننده سطح شباهت بسیاری به هم دارند اما در رابطه با ضدعفونی کردن پوست تفاوت هایی میان آنها دیده می شود.برای تمیز کردن ابزار کوچک کافی است آن ها را حدود 10 دقیقه به اتانول یا ایزوپروپیل الکل آغشته کرده تا کاملا ضدعفونی شوند.

اتانول با تغییر دادن پروتئین و حل کردن چربی،میکرو ارگانیسم های آن ها را از بین می برد و باعث نابودی بسیاری از سلول های باکتریایی و ویروسی از جمله ویروس HIV و هپاتیت A می شود اما در برابر هاگ یا اسپور بی تاثیر است.این الکل غالبا در غلظت 70 درصد مورد استفاده قرار می گیرد;زیرا سرعت تبخیر آن در غلظت های بالاتر افزایش می یابد و خلوص بیشتری هم دارد و در غلظت های پایین تر نیز اثرش کاهش پیدا می کند.در ساختار برخی صابون ها و دستمال های مرطوب اتانول یافت می شود اما به دلیل ایجاد خشکی در سطح پوست،نباید به طور مستقیم و بدون مواد افزودنی روی پوست مصرف شود.

سرعت تبخیر ایزوپروپیل الکل مشابه با اتانول است و به همان روش سلول های باکتریایی و ویروسی را نابود می کند ولی با توجه به اینکه آسیب کمتری به بافت های زنده پوست می زند،برای ضدعفونی کردن پوست بهتر است از اتانول است.

یکی دیگر از مزایای ایزوپروپیل الکل نسبت به اتانول این است که سمیت کمتری دارد به همین دلیل از آن به طور گسترده به عنوان حلال و مایع تمیز کننده استفاده می شود.

در ایران با آغاز شیوع ویروس کرونا و نیاز شدید بازار به مواد ضدعفونی کننده ،برای وارد کنندگان ایزوپروپیل الکل مجوز در عرض 24 تا 48 ساعت صادر شد و آنها نیز به محض رسیدن این محصول،آن را در اختیار شرکت های داروسازی و یا فروشندگان مجوز دار زیر نظر اتحادیه قرار دادند.همین مسئله باعث شد که کمبود این ماده شیمیایی در بازار احساس نشود.