02188218279-86053927

15 واقعیت شگفت انگیز در مورد بتن

738 بازدید | دوشنبه 20 بهمن 1399 | دسته بندی : مقالات

15 واقعیت شگفت انگیز در مورد بتن :

روشی که معماری رومی باستان در آن بتن تولید کرد برای همیشه تغییر کرد. این ماده فوق العاده به دلیل استحکام و دوام و همچنین فراوان بودن شهرت دارد.

در حالی که بتونی که رومی ها برای ساختن سازه های خود استفاده می کردند با نوعی که امروزه از آن استفاده می کنیم بسیار متفاوت است، بتن همچنان به طور مداوم گزینه اصلی سازندگان در تمام اعصار است.

بتن در اطراف ماست، از دیوار هایی که ما را میپوشاند تا ساختمان هایی که برای کار وارد آنها می شویم. بنابراین خیلی دور از ذهن نیست که بگوییم ما با این مطالب بسیار آشنا هستیم. با این حال، هنوز برخی از حقایق شگفت انگیز در مورد بتن وجود دارد که ممکن است شما را غافلگیر کند. در اینجا برخی از آنها اشاره شده است.

1-بتن رومی با مخلوط کردن آهک و خاکستر آتشفشانی از کوه وزوو ساخته شد. این بسیار دورتر از مخلوط بتن امروزی است که معمولا از آب، سنگدانه (به عنوان مثال شن یا ماسه)، سیمان و هوا ساخته می شود. بتن قطعا مسیری طولانی را طی کرده است!

2-در حالی که رومی ها از بتن استفاده می کردند، اما در دوران تاریکی تا حد زیادی فراموش شد. بعد از گذشت قرون وسطی که یک بار دیگر از بتن استفاده شد.

3-بتن پرکاربردترین ماده ساخته شده توسط بشر در کره زمین است.

4-ساختمان امپایر استیت که هنگام ساخت آن بلندترین سازه در جهان نام گرفت، از 63000 یارد مکعب بتن استفاده شد.

5-مخلوط بتن به طور معمول با 60-75 درصد دانه، 15 درصد آب وسیمان و 5تا 8 درصد هوا ساخته می شود.

6-در حالی که بتن نقطه ذوب ندارد، دمای هزار درجه فارنهایت باعث تجزیه بتن می شود. این بدان معنی است که گرما باعث تبخیر آب و تبدیل شن و ماسه به گدازه مذاب می شود.

7-در سال 1824 بود که سیمان مدرن اختراع شد. این اختراع به جوزف آسپدین انگلیس اعتبار دارد. او سیمان خود را پورتلند نامید، بخاطر معادنی که سنگهای محکمی تولید می کرد. امروز سیمان پرتلند متداول ترین ماده موجود در بتن است.

8-طبق گزارش واشنگتن پست، چین طی سالهای 2011-2013 از سیمان بیشتر از کل بتن مصرفی ایالات متحده در کل قرن 20 استفاده کرده است.

9-سد سه دره در رودخانه یانگ تسه در چین سنگین ترین سازه بتنی در جهان است. آیا می دانید چقدر این سد سنگین است؟ گفته می شود این سد حاوی 144,309,356,753/51 پوند بتن است.

10-توماس ادیسون بیش از 49 حق ثبت اختراع دارد که از بتن استفاده می کنند. برخی از ایده های او در خانه های بتنی و حتی مبلمان بتونی متناسب بود.

11-بتن یکی از پرکاربرد ترین سازه های زیر آب است، زیرا بتن مقاومت بالایی در برابر آتش و آب دارد.

12-مجسمه مسیح نجات دهنده در برزیل با استفاده از بتن و سنگ صابون ساخته شد. کل پروژه 9 سال و 635 تن بتن به طول انجامید تا این شگفتی شگفت انگیز به پایان برسد.

13-اولین جاده بتنی در خیابان وودوارد در شهر گرینفیلد ساخته شد که در سال 1909 ساخته شده است.

14-پیش بینی می شود تقاضای جهان برای سیمان هرساله 4.5 درصد افزایش یابد، این بدان معناست که تا سال 2019، جهان حدود 5.2 تن سیمان در متر مکعب مصرف خواهد کرد.

15-پانتئون در رم با استفاده از بتن ساخته شده است. امروزه هنوز هم به عنوان بزرگترین گنبد بتن مسلح نشده در جهان در نظر گرفته شده است.

در بالا به 15 مورد از واقعیت های جالب توجه بتن اشاره شد که البته فقط جزئی از دنیای هیجان انگیز این صنعت فرازمینی است، هر روزه این صنعت استحکام بیشتر مورد توجه جهانیان قرار می گیرد و مجموعه شبانکو بدنبال این مهم است تا هر روزه این صنعت عظیم را به بخش بیشتری از مردم بشناساند پس ما را دنبال کنید تا علم کاربردی خود را افزایش دهید.