02188218279-86053927

10 واقعیت در مورد سیلیکون

825 بازدید | سه شنبه 21 بهمن 1399 | دسته بندی : مقالات

سیلیکون چیست؟

سیلیکون یک فلز است، عنصری با خصوصیات کاملا شبیه فلز و دقیقا مانند غیر فلز نیست. اگر تلفن همراهی در جیب دارید یا کفش هایتان خاکی است، شما سیلیکون حمل می کنید.

 

سیلیکون در همه جا وجود دارد

سیلیکون هفتمین عنصر فراوان در جهان است و حتی در پوسته زمین شیوع بیشتری دارد، بعد از اکسیژن دومین عنصر از نظر وزن می باشد. لایه زیر پوسته-گوشته- همچنین غنی از سیلیکون است یا عدد اتمی 14، زیر کربن در جدول تناوبی قرار دارد.

 

سیلیکون همان سیلیکون نیست.

کلمه سیلیکون ممکن است شما را به فکر اندام مصنوعی بیندازد، در واقع این یک اصطلاح کلی برای گروهی از مواد مصنوعی ساخته شده از اتم های سیلیسیم و اکسیژن است و در اطراف آنها مولکول های کربن و هیدروژن پیوند دارند. با مخلوط کردن این گروه های جانبی از مولکول ها و ایجاد ارتباط بین زنجیره ها، شیمی دانان می توانند سیلیکون هایی با انواع و اقسام مختلف ایجاد کنند. از سیلیکون می توان در لاک اتومبیل، عایق های اطراف کابل های برقی و حتی در نرم کننده های مو استفاده کرد.

 

ما بدون اینکه از طبیعت اصلی آن مطلع شویم هزاران سال از سیلیکون استفاده کردیم.

سیلیس ماده اصلی شیشه است که بشر حداقل از زمان ساخت دانه های مصری توسط مواد مصری در سال 2500 قبل از میلاد، آن را ساخته است. در چین، سلسله های شین و هان از رنگدانه های بنفش و آبی ساخته شده از سیلیکات های مس باریم برای تزئینات مختلف، از جمله بخش هایی از ارتش معروف"تراکتوتا" استفاده کردند. قرن ها طول کشید تا مردم فهمیدند که این ماده می تواند بیشتر به دو عنصر اکسیژن و سیلیسیم تقسیم شود. دهه 1700 آنتوان لاوازیر، شیمیدان فرانسوی مشاهده کرد که بعضی از مواد طبقه بندی شده به عنوان مواد"خاکی" بعضی اوقات مانند فلزات رفتار می کردند (سخت، متراکم و در برابر کشش مقاوم هستند) سیلیس یکی از آنها بود.

 

سیلیکا رایج ترین فرم سیلیکون است.

این مولکول که به دی اکسید سیلیسیوم معروف است از یک اتم سیلیسیم و دو اتم اکسیژن تشکیل شده است. بیشتر آنچه ما سیلیسیم می نامیم در واقع سیلیس است که هم در مواد معدنی و هم در گیاهان یافت می شود. بسیاری از گیاهان با استفاده از سیلیس که از خاک می گیرند ساختارهای میکروسکوپی منحصر به فردی به نام فیتولیت ایجاد می کنند. فیتولیت ها مدت ها پس از پوسیدگی گیاه می چسبند، که می تواند تاریخ عمیق یک منطقه را روشن کند، مثلا اینکه قبلا این جنگل بوده یا یک علفزار یا اینکه مردم چگونه از منظره استفاده می کردند.

 

یک جزء EY اصلی برخی از سنگ های زیباست.

سنگ های قیمتی زرق و برق دار مانند آمتیست و عقیق از سیلیس ساخته شده اند. در هر سنگ، مولکول های سیلیس در تکرار هندسه های سه بعدی به نام ساختار های بلوری قرار گرفته اند. ناخالصی های کوچک در سنگ، شکل منحصر به فرد هر سنگ قیمتی را ایجاد می کند.

 

زیبایی خیره کننده اهریمنی ها

سیلیس همچنین دیواره های سلولی دیاتوم ها را تشکیل می دهد، نوعی جلبک که در سراسر جهان یافت می شود. هنگامی که دیاتوم ها می میرند، دیواره سلولی آنها می تواند در رسوبات گچی"خاک دیاتومه"جمع شود، که ما در انواع مختلف مانند خمیردندان استفاده می کنیم.

 

سیلیکون در TECH بسیار مفید است.

سیلیکون می تواند به عنوان یک ماده نیمه هادی عمل کند (ماده ای که نه الکتریسیته را به طور کامل هدایت می کند و نه در برابر آن عایق می شود بلکه بیشتر در جایی بین آن قرار دارد) سیلیکون خالص یک عایق است، اما اگر آن را با مقادیر ناچیزی از عناصر خاص دیگر مانند فسفر یا آرسنیک غرق کنید، در انتقال برق بهتر می شود.

 

اما محققان می خواهند گزینه بهتری پیدا کنند.

مهندسانی مانند Dop به دنبال موادی هستند که بتوانند جایگزین سیلیسیم در الکترونیک ما شوند تا بتوانند تقاضای محاسبات سریعتر را حفظ کنند.

 

سیلیکون بسیاری از ساختمان های ما را در اختیار دارد.

بسیاری از مصالح ساختمانی رایج بر اساس مواد حاوی سیلیکون ساخته شده اند. از مواد معدنی سفالی که حاوی سیلیسیم هستند، برای ساخت آجر و همچنین سیمان پرتلند که بعدا به عنوان ماده اتصال دهنده در بتن استفاده می شود.

 

آمریکایی ها در یک ماه یک بیت سیلیکون ترک کردند.

هنگامی که Buzz Aldrin و Neil Armstrong اولین کسانیکه بر روی ماه قدم زدند، در سال 1969، آنها علاوه بر رد پاهای خود، چیزهای زیادی را در سطح آن باقی گذاشتند. یک دیسک کوچک سیلیکونی بود که روی آن پیام رهبران 73 کشور از افغانستان تا زامبیا نقش بسته بود. سیلیکون به عنوان حامل رسمی پیام انتخاب شد زیرا می تواند دامنه وسیعی از دما را در ماه تحمل کند. آلدرین همه چیز کیف را فراموش کرده بود، به جیب آستین کت و شلوار فضایی خود فرو رفته بود و وقتی آمسترانگ این موضوع را به او یاد آوری کرد، او دیگر نردبان سفینه بود، آلدرین کیسه را به ماه پرتاب کرد.