02188218279-86053927

سدیم گلوکونات چیست؟

1034 بازدید | يكشنبه 26 بهمن 1399 | دسته بندی : مقالات

 سديم گلوكونات

سديم گلوكونات يكي از معروفترين قندهاي موجود در اطرف ما است كه در صنايع مختلفي، به خصوص ساختمان سازي، مصالح، آرايشي بهداشتي و مواد شوينده كاربردهاي فراواني دارد. همانطور كه از اسم اين قند پيدا است پايه اصلي مولكول آن عنصر سديم است. در اين مولكول مقدار زيادي كربن، اكسيژن و هيدروژن نيز وجود دارد كه مفصلا درباره ساختار مولكولي آن بحث خواهيم كرد .

كاربرد سديم گلوكونات

 همانطور كه در بالا نيز به آن اشاره كرديم سديم گلوكونات كاربردهاي فراواني در صنايع گوناگون دارد. صنايعي مانند توليد مواد آرايشي و سيمان سازي. اما در نگاه اول تفاوت ها و پارادوكس هاي زيادي بين اين دو صنعت وجود دارد. پس چه عاملي موجب شده است كه از سديم گلوكونات در هر دو اين صنايع استفاده شود؟

به صورت كلي سديم گلوكونات ماده اي شيميايي است كه به خاطر خاصيت نرم كنندگي و رقيق كنندگي در صنايع مختلف مورد استفاده قرار ميگيرد. اما عامل اصلي كه موجب شده است اين ماده در توليد لوازم آرايشي و بهداشتي پركاربرد باشد، خاصيت پايدار كنندگي آن است. به صورت كلي مي توان اين ماده را از تخمير گلوكز به دست آورد !

سديم گلوكونات در بسياري از مواد غذايي يافت مي شود. به عنوان مثال يك درصد از عسل را اين ماده تشكيل داده است. از همين رو مي توان از آن در بسياري از صنايع غذايي استفاده كرد. به صورت كلي از اين ماده به عنوان عامل بازدارنده از تلخ شدن مواد غذايي استفاده مي شود. همچنين در بدن ما نيز به عنوان عامل كنترل كننده ميزان اسيدي بودن سيستم عصبي كاربرد دارد.

از سديم گلوكونات مي توان به عنوان يك افزودن مجاز در مواد غذايي نام برد. در بسياري از موارد اين ماده به تنظيم ميزان PH مواد خوراكي كمك كرده و موجب تثبيت طعم آنها مي شود .

در موارد بسياري، گرما يا سرما شديد ميتواند باعث ايجاد خرابي و آسيب ديدگي بتن و سيمان شود و در اين موارد اين ماده شيميايي مي تواند به عنوان عاملي مقاوم در برابر سرما عمل كرده و مانع از خرابي آن شود. به عبارت ديگر به عنوان مكمل و افزودني بتن به استحكام آن كمك مي كند .

زماني كه شما در سازه خود از سيمان يا بتن استفاده مي كنيد، آب به عنوان شمشيري دولبه ظاهر خواهد شد. هرچه از آب بيشتري استفاده كنيد، استحكام سازه شما كمتر خواهد شد. از طرفي عدم وجود آن نيز مي تواند به سازه شما آسيب بزند. در اينجا مي توانيد از سديم گلوكونات به عنوان عامل كاهنده آب استفاده كرده و از سازه خود در برابر خسارات احتمالي محافظت كنيد .

همچنين در صنايعي به شرح زير مي توان از اين ماده استفاده كرد :

*صنایع غذایی

*مواد شوینده و پاک‌کننده

*صنایع رنگرزی

*صنایع خودرو

*صنعت سیمان

*صنایع نساجی

*صنایع بهداشتی

*پزشکی 

*ساختمانی

آناليز سديم گلوكونات

همانطور كه قبلا دانستيم، اين ماده اسيدي قندي است كه مولكول آن تماما از عناصر سديم، كربن، اكسيژن و هيدروژن تشكيل شده است. در مولكول اين ماده اتم سديم به عنوان كاتيوني يك بار مثبت ظاهر شده و با زنجيره اكسيژن ها و هيدروژن ها پيوند يوني برقرار مي كند. اگرچه اين ماده در موادي مانند الكل و اتر حلاليت كمي داشته و نامحلول است، اما در آب حلاليت نسبتا خوبی از خود نشان داده و ميتوان در هر 100 ميلي ليتر آب در دماي 25 درجه سلسیوس 59 گرم از آن را حل كرد .

PH اين ماده در محلول آبي 10 درصد چيزي حدود 6.5 تا 7.5 بوده و در حالت عادي به صورت هاي كريستال، گرانول و پودر ديده مي شود. همچنين اين ماده را مي توان به رنگ های سفید، سفید مایل به زرد یا خاکستری و زرد مایل به قهوه‌ای مشاهده كرد .

به صورت كلي مي توان فرمول مولكولي سديم گلوكونات را به صورت C6 H11 Na O7 بيان كرد. همانطور كه مي بينيد فرم ساختاري آن نيز در تصوير زير مشخص شده است .

از نظر فاز نيز مي توان سديم گلوكونات را در دو فاز مايع و جامد پيدا كرد. فاز مايع آن بيشتر به صورت گرانول موجود بوده و فاز جامد آن به صورت پودر عرضه مي شود .

گلوكونات سديم در واقع نوعي نمك است. اين نمك متعلق به سديم اسيد گلوكونيك بوده و از تخمير گلوكز به دست مي آيد. از روش هاي بسيار زيادي مي توان براي تخمير گلوكز و به دست آوردن اين نمك استفاده كرد. با كمك اكسيداسيون نخستين اتم كربن مي توانيد به اين ماده دسترسي پيدا كنيد. در واقع از استو باكتر سنگالنسيس به عنوان باكتري سازنده اين ماده در دماهاي بسيار بالا استفاده مي شود. اما به چه صورت مي توان اين باكتري را كشت داد؟ در كشت ناپيوسته مي توان به كمك اختلاف اسيديته، دما و غلظت قندهای اين باكتري را كشت داد. با پيشرفت فرايند تبخير تعداد سلول هاي كشت شده در اين فرايند به صورت طبيعي افزايش پيدا خواهند كرد .

خريد و فروش سديم گلوكونات

از آنجايي كه مواد شيميايي در صنايعي غالبا حساس استفاده مي شوند، تضمين كيفيت آنها به هنگام خريد يا فروش بسيار حائز اهميت است. از اين رو مي بايست حتما از طريق منابعي مطمئن تهيه و تامين شوند! شركت بين المللي شبانكو ( shabanco ) نيز با داشتن تجربه و كارنامه اي ارزشمند در زمينه تامين مواد شيميايي و پليمري، آماده ارائه خدمات و همكاري با ساير شركت هاي فعال در اين زمينه است .

شما با كمك اين شركت مي توانيد با خيالي آسوده در رابطه با كيفيت و گريد سديم گلوكونات، اقدام به خريد آن نماييد. توجه داشته باشيد كه پيش از خريد از نوع كاربري خود اطمينان حاصل كنيد، چرا كه همانطور كه گفته شد به دليل وجود دامنه وسيع كاربردهاي اين ماده، روش هاي عرضه آن نيز بسيار متنوع بوده و انتخاب بهترين آن از اهميت بالايي برخوردار است .