02188218279-86053927

افزودنی های بتن

529 بازدید | جمعه 01 اسفند 1399 | دسته بندی : مقالات

کاربرد افزودنی های بتن

بتن به موادی گفته می‌شود که هر ماده‌ای از این ماده چسبنده با خاصیت سیمانی تشکیل شده باشد که در صنعت ساخت و ساز کاربرد بسیار زیادی دارد. یکی از ویژگی‌های اصلی بتن ارزان بودن آن است و نکته دیگر اینکه همیشه مواد اولیه آن تقریبا در دسترس است. بتن از جمله مصالحی است که در ساختمان بیشترین کاربرد را دارد و این به این ماده ساختمانی مواد دیگری افزوده می شود که افزودنی های بتن را به وجود می آورد و کاربرد افزودنی های بتن بسیار زیاد است، از جمله جاهای دیگری که می‌توان از بتن و افزودنی های آن استفاده کرد در ساخت پله ها، سد، ساختمان های فرودگاه، اداری ... است، که البته این نشان از استفاده وسیع از این ماده ترکیبی است. اما به بتن مواد شیمیایی به صورت کم افزوده می‌شود تا بعضی از خواص آن بهبود یابد که به این مواد، افزودنی های بتن می گویند، که کاربرد افزودنی های بتن در ایجاد خواص مطلوب در بتن نقش مهم و عمده ای را دارد. میزان استفاده از این مواد بسیار کم است و به صورت درصدی از وزن سیمان استفاده می‌شوند این مواد بسیار تنوع دارند و تقسیم بندی های گوناگونی بر روی آنها انجام می گیرد. اغلب اوقات افزودنی های بتن به صورت گرد یا مایع برای اصلاح خواص بتن به آن افزوده می شوند. در ساخت های بتن خاص و ویژه نیاز مبرم به این افزودنی ها وجود دارد که باعث تغییر در خواص بتن شوند. بهتر است بدانید که برای اولین بار در دنیا ساخت بتن با مواد افزودنی به منظور کاربردهای مهندسی و ساختمانی در کشور ژاپن انجام شد. کاربرد افزودنی های بتن امروزه بسیار زیاد شده است که در بیشتر موارد مهندسین ساختمان ها از آن استفاده می کنند. افزودنی های بتن هزینه ساخت بتن را کاهش می دهند و می توان گفت تقریبا اقتصادی و به صرفه هستند. از جمله کاربرد افزودنی های بتن این است که در بتن ریزی شرایط مساعدی را ایجاد می کنند. از دیگر کاربرد افزودنی های بتن این است که کیفیت بتن را در مراحل مختلف در ساخت و ساز حفظ می کند. این باعث می‌شود که بتوان کار مهندسی ساختمان را در شرایط نامساعد آب و هوایی نیز انجام داد، برای مثال در افزودنی های حباب ساز برای ایجاد و تثبیت حباب در بتن از آن استفاده می شود.

کاربرد افزودنی های بتن در ساخت و ساز

 

انواع افزودنی های بتن

از جمله مواد افزودنی می‌توان به تسریع کننده ‌ها اشاره کرد، این مواد افزودنی گیرش سیمان را سرعت می دهند و باعث می شوند که بتن زودتر سفت شود. از معروف ترین تسریع کننده ها می‌ توان به کلرید کلسیم با فرمول شیمیایی ( CaCl2) اشاره کرد که به مخلوط شن و ماسه و سیمان اضافه می شود. جالب است که استفاده از این ماده مقاومت بتن را افزایش می دهد، از طرفی افت بتن ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می یابد. البته در نظر داشته باشید که استفاده از کلرید کلسیم در بتن های پیش تنیده به عنوان مواد افزودنی به علت این که ممکن است خوردگی ایجاد کند، استفاده نمی شوند. دسته دوم از افزودنی های بتن، کندگیرکننده ها هستند، کاربرد افزودنی های بتن در این دسته، به این صورت است که اگر این مواد به بتن افزوده شوند زمان سخت شدن بتن را به تعویق می‌اندازند. از دیگر مواد افزودنی به بتن ها روان کننده ها هستند، اگر این مواد افزودنی به بتن اضافه شوند کارایی بتن افزایش می یابد و تقریباً نیازی به افزایش آب نیست. بعضی اوقات به این مواد کاهنده آب نیز می‌گویند این مواد همانطور که از نامشان پیدا است به عنوان روان کننده استفاده می شوند. برخی از مهندسین و یا معماران برای کارایی بهتر به جای اینکه از آب و سیمان بیشتری استفاده کنند از این مواد افزودنی روان کننده استفاده می کنند. کاربرد افزودنی های بتن تقریبا همیشه در جهت تعدیل و استفاده مناسب از بتن در شرایط مختلف و مساعد کردن بتن در ساختمان است. دسته دیگر مواد افزودنی مواد افزودنی هوازا هستند که باعث می شوند حباب های بسیار ریزی در داخل بتن به وجود بیایند این حباب ها عموماً از پنج صدم میلیمتر ریزتر هستند و با چشم غیر مسلح و طبیعی قابل رویت نیستند. قابل ذکر است که برخی از این حباب ها به صورت عمدی و برخی دیگر به صورت غیر عمدی در بتن ایجاد می شوند.

 

افزودنی های بتنی برای بهبود بتن استفاده می شود.

 

آنالیز افزودنی های بتن افزودنی های حباب زا

آنالیز افزودنی های بتن از افزودنی حباب زا به صورت زیر است که این مهم در ایجاد و ساخت بتن بسیار مهم و کاربردی است. همانطور هم که اشاره شد این حباب ها ممکن است به صورت عمدی یا غیرعمدی در بتن ایجاد شوند.  کاربرد افزودنی های بتن افزودنی های حباب زا عمدا برای ایجاد و تثبیت حباب های میکروسکوپی هوا در بتن استفاده می شود. حباب سازی به شکل قابل توجهی دوام بتن را در مقابل چرخه های یخ زدگی-یخ گشایی بهبود می بخشد. حباب های هوا به مقدار زیادی مقاومت بتن را در برابر پوسته شدگی سطحی ناشی از مواد یخ زدای شیمیایی بهبود می بخشند. به علاوه کارایی بتن تازه نیز به مقدار چشم گیری بهبود یافته و جداشدگی و آب اندازه ی بتن نیز کاهش یافته یا برطرف می شود. بتن حباب دار دارای حباب های هواریزی است که به شکل یکنواخت در خمیر سیمان توزیع شده اند. در برخی کشورها مانند کانادا، کاربرد افزودنی های بتن از نوع حباب زا برای تولید حباب های هوا در بتن بسیار استفاده می شود. اما به هر حال در کشوری مانند ایالات متحده علاوه بر افزودنی های حباب زا، سیمان های هوازا نیز وجود دارند که امکان تولید بتن حباب دار را با استفاده از افزودنی، سیمان هوازا یا ترکیب این دو روش فراهم می آورند.

 

افزودنی های کاهنده ی آب برای کاهش مقدار آب استفاده می شوند.

 

آنالیز افزودنی های بتن افزودنی های کاهنده

از افزودنی های کاهنده آب برای کاهش مقدار آب در میزان سیمان استفاده می کنند، افزودنی های کاهنده آب حدوداً ۵ تا ۱۰ درصد میزان آب در مخلوط را کاهش می دهند. با استفاده از افزودنی های کاهنده آب مقاومت افزایش می یابد، زیرا نسبت آب و سیمان به صورت نزولی کاهش پیدا می‌کند. به بتن هایی که افزودنی کاهنده آب را اضافه می‌کنند مقاومت به میزان ۱۰ تا ۲۵ درصد نسبت به بتن های بدون افزودنی کاهنده آب افزایش می یابد. افزودنی های کاهنده آب با وجودی که باعث کاهش آب می‌شوند اما می توانند خشک ‌شدن را کاهش دهند و این مسئله تاثیر مهمی در روند کار و جلوگیری از جمع شدن ناشی از خشک شدگی دارد. افزودنی های کاهنده آب بسته به ترکیب شیمیایی مخلوطی که دارند ممکن است اندازی بتن را افزایش دهد و یا باعث کاهش آن شوند و یا از طرفی ممکن است تاثیری بر آن هم داشته باشند نکته مهم این است که افزودنی های کاهنده آب ممکن است تاثیر بسیار کمی بر گیرش بتن داشته باشند و ممکن است بعضی ها از این افزودنی ها باعث کاهندگی آب همراه با کندی گیرش انجام دهند و بعضی با کاهش آب همراه با تسریع گیرش انجام بگیرد. یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که برخی از این افزودنی های کاهنده آب ممکن است باعث ایجاد حباب هوا در بتن شوند. یکی از افزودنی هایی که مقدار هوا را یک تا دو درصد افزایش می‌دهد افزودنی های پایه لیگنین هستند. در کل بتن های حاوی و کاهنده آب از خصوصیات خوبی برخوردار هستند. کاربرد افزودنی های بتن در چهار دسته ای که در بالا ذکر شد خود شاهد ویژگی های کاربردی این موارد است.

 

کاربرد افزودنی های بتن

طبقه بندی بتن

طبقه بندی بتن ها بر مبنای مقاومت به سه دسته تقسیم می شوند، که عبارتند از بتن سبک غیر سازه ای، بتن سبک سازه ای و بتن سبک متوسط. بتن سبک غیر سازه ای دارای جرمی کمتر از تقریباً ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب و مقاومت فشاری آن در حدود ۳۵ صدم تا هفت نیوتن بر میلیمتر مربع تخمین زده شده است. بتن های سبک سازه ای دارای وزن بین ۱۴۰۰ تا ۱۹۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب بوده و مقاومت فشاری آنها حدوداً ۱۷ نیوتن بر میلیمتر مربع تعریف می شود. البته در بعضی موارد امکان افزایش حتی تا ۵۰ تا ۶۰ میلیون نیوتن بر میلیمتر مربع نیز وجود دارد بتن های سبک با مقاومت متوسط نیز وزنی بین ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب دارند و مقاومت آنها بین ۷ تا ۱۷ نیوتن بر میلیمتر مربع تخمین زده شده است. طبقه بندی ها بر مبنای جرم و مقاومت قرار گرفته اند که انواع افزودنی های بتن می‌تواند به این مواد اضافه شود و کاربردهای بسیار متنوعی را ایجاد کند. شرکت شبانکو تخصص بسیاری در ساخت افزودنی های بتن دارد که خرید و فروش این مواد را انجام می دهد و فعالیت های خود را نیز در زمینه بین المللی در شاخه های مواد شیمیایی و پلیمری انجام می دهد. کاربرد افزودنی های بتن در انواع بتن ها به صورت شاخص هایی می تواند مقاومت یا تسریع در گیرندگی یا مقاومت در برابر خشک شدگی را افزایش یا کاهش دهد و خرید و فروش افزودنی های بتن امروز در دنیای ساختمان و ساخت و ساز اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. به علت دلایلی که ذکر شد تقریباً می‌توان گفت این افزودنی‌ها کاملاً دارای خصوصیات و ویژگی های کاربردی و مفید هستند و هیچ آسیب و تخریبی بر روی ساختمان یا ساخت و ساز ندارند. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر از طریق سایت شرکت شبانکو اقدام نمایید و برای مشاوره با متخصصین این امر ارتباط بگیرید.

کاربرد افزودنی های بتن با مشاوره از متخصصین شرکت شبانکو

منابع:

https://www.tebyan.net/  

  https://daneshyari.com/