02188218279-86053927

بررسی کاربرد سیلیکون در صنایع مختلف

1374 بازدید | چهارشنبه 13 اسفند 1399 | دسته بندی : مقالات

سیلیکون چیست؟

سیلیکون یا سیلیسیم یکی از عناصر جدول تناوبی است که با توجه به مشخصات بارزی که دارد در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد سیلیکون برای بسیاری از صنایع چون صنعت غذایی تا صنعت شیمیایی و پزشکی و ... تعریف شده است. کاربرد بالای این عنصر در بسیاری از صنایع سبب شده که تاثیر بسیار بالایی بر اقتصاد مدرن کشور داشته باشد و روز به روز بر میزان کارایی آن افزوده می شود.

بیشترین مقدار از این عنصر که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد خیلی کم فرآوری می شود. تاریخچه استفاده از این ماده با ارزش به گذشته های دور برمی گردد از به کارگیری این عنصر در تولید زیور آلات گرفته تا استفاده از آن در ساخت خانه ها در تولید ملات نیز می توان اشاره داشت که نشان از غنی بودن تاریخچه استفاده از این ماده ارزشمند است.

در این مقاله سعی شده که به مهم ترین کاربرد سیلیکون پرداخته شود. وجود یک سری از ویژگی ها از جمله مقاومت بالا در برابر درجه حرارت بالا، عایق الکتریکی بسیار قوی، خاصیت الاستیکی بالا، غیر سمی بودن و بسیاری از مشخصه های مفید دیگر سبب شده که روز به روز تقاضا برای خرید این محصول بالا رود. مهم ترین نکات مثبت سیلیکون عبارت است از:

*مقاومت بالا در برابر آب

*زیست سازگاری

*انعطاف پذیری بالا

*غیرفعال بودن

*بالا بودن دامنه کاربرد سیلیکون از دمای 200 تا 320 درجه سانتی گراد

*واکنش ناپذیر بودن و ... سبب شده که از سیلیکون به عنوان پلیمر یاد شود.

سیلیکون ماده اولیه در تولید لاستیک و الاستومر است که تحت تاثیر نیروی کششی باز هم به حالت اولیه خود باز می گردد که نشان از وجود انعطاف پذیری بالای آن دارد.

معرفی کاربرد سیلیکون در صنایع مختلف

خوشبختانه در قرن بیستم پیشرفت قابل توجهی در علم و ساخت تجهیزات مهم در همه رشته ها صورت گرفت و مواد با ارزش بسیاری کشف شدند که یکی از این مواد با ارزش کشف شده سیلیکون است که با ورود این عنصر در بسیاری از صنایع غوغایی به پا کرد که سبب شده به عنوان ماده حیاتی در بسیاری از صنایع از آن یاد شود. از مهم ترین کاربرد سیلیکون می توان به:

-کاربرد سیلیکون در صنعت پزشکی

سیلیکون در علم پزشکی خوش درخشیده است به گونه ای که یکی از محصولات اصلی در تولید و شناخت اجزا مصنوعی بدن از جمله: دست، پا، جمجمه، لوله معده و ... سیلیکون می باشد که شاید بیشترین مصرف در علم پزشکی را می توان به این موضوع نسبت داد. در ساخت لوله تغذیه، ایمپلنت کوتاه و بلند مدت، تولید دارو، پیستون سرنگ، ماسک تنفسی و ... از دیگر کاربرد سیلیکون است که مقرون به صرفه بودن، قابل اطمینان بودن، عملکرد بالا و ... را می توان علت استفاده بالای این ماده با ارزش دانست.

-کاربرد سیلیکون در صنایع آرایشی و بهداشتی

استفاده از سیلیکون در تولید کرم های ضد آفتاب، به دلیل اینکه دارای خاصیت آب گریز بودن و مقاوم در برابر شستشو و ماندگاری بالا است. در تولید ژل شستشو بدن و به عنوان ترکیبات دارویی فعال در فرآورده های دارویی چون فرمولاسیون آنتی اسید و ضدچربی از سیلیکون استفاده می شود.

-کاربرد  سیلیکون در صنایع غذایی

از سیلیکون به عنوان ضد کف استفاده می شود زیرا در صنعت غذایی تولید چغندر قند به شکر که یک مشکل جدی است که استفاده از آنتی فوم سیلیکونی بهترین گزینه است.

-کاربرد سیلیکون در زندگی روزمره

با توجه به بالا بودن استفاده از سیلیکون در زندگی روزمره ارزشمند بودن این ماده بیشتر به چشم می خورد. استفاده از این ماده در کفی کفش گرفته تا صنایع نساجی در تولید پارچه، تولید محصولات خانگی، به عنوان ضد کف در شوینده لباسشویی و ...

-کاربرد سیلیکون در صنعت کشاورزی

یکی از مواد مغذی در تولید گیاهان سیلیکون است که امروزه بسیاری از کشاورزان از این ماده معدنی در بارور شدن محصولات خود استفاده می کنند. این نوع سیلیکون به نام سیلیسیک اسید (H4SiO4) یکی از مواد مغذی برای تغذیه گیاهان است.

نکات مهم در خرید و فروش سیلیکون

همانطور که گفته شد و می دانید سیلیکون در زندگی روزمره گرفته تا صنایع مختلف کاربرد بالایی دارد و همین امر سبب شده که بسیاری از افراد به فکر تولید و خرید و فروش این ماده با ارزش بیفتد که خوشبختانه در ایران شرکت های بسیاری در زمینه تولید و خرید و فروش سیلیکون فعال هستند یکی از این شرکت های بسیار معتبر در زمینه تولید این ماده با ارزش شرکت تولیدی و بازرگانی شبانکو است که در مدت زمان کوتاهی توانسته اعتماد مشتری ها را به خود جلب کند.

زیرا رسالت این شرکت عرضه محصولات با کیفیت و در عین حال مقرون به صرفه است. بسیاری از شرکت های تولید کننده سیلیکون برای رفاه حال مشتریان خرید و فروش اینترنتی را در دستور کار خود قرار داده اند که در این روش مشتریان محصول با کیفیت را بدون وجود واسطه به صورت مستقیم از شرکت خریداری می کنند.

معرفی گریدهای سیلیکون

*سیلیکون فود گرید، این نوع سیلیکون بهداشتی و پزشکی است که مهم ترین موارد مصرفی این سیلیکون عبارت است از:

*استفاده از قالب گیری شکلات، شیرینی، کیک پزی

*قالب گیری مواد غذایی و خوراکی

*سیلیکون گرید پزشکی: مهم ترین ویژگی این سیلیکون سازگار بودن با محیط زیست، بدون بو و غیر سمی

*استفاده از این سیلیکون در ساخت اعضای مصنوعی بدن، قالب سازی عمومی و ...

معرفی خواص و انواع سیلیکون

بارزترین مشخصه های سیلیکون که سبب بالا بردن تقاضا برای خرید آن شده می توان به:

*بالا بودن مقاومت سیلیکون ها در برابر درجه حرارت بالا و پایین،نور خورشید و آب

*ازن، اشعه فرابنفش و ...

*انعطاف پذیری بالا

*سازگاری با محیط زیست

-چسبندگی بالا با بی اثری شیمیایی

*خواص بالای دی الکتریک

*اشتعال پذیری نسبتا پایین

*گرانروی کم در درصد بالای رزین

*تغییر اندک گرانروی با دما و عدم سمیت

*مقاومت بالا در برابر حمله و رشد قارچ ها و ...سبب شده که روز به روز کاربرد بیشتری در انواع صنایع پیدا کنند که بر این اساس سیلیکون ها خود انواعی دارند که مهم ترین آنها عبارتند از:

*لاستیک سیلیکون یا سیلیکون لاستیکی (که از این سیلیکون بیشتر در قالب گیری و قالب ریزی استفاده می شود) در هوافضا، صنایع برق و الکترونیک، تجهیزات پزشکی، صنایع روشنایی، لوازم خانگی، خودرو و ...

-روغن سیلیکون

*گریس سیلیکون

*رزین سیلیکون

*سیلیکون درزگیری و ... که هر یک از این سیلیکون ها با توجه به نوعی که دارند کاربردهای مختلفی برای آنها تعریف شده است.

رعایت نکات مهم در خرید و نگهداری از قالب سیلیکونی

یکی از مهمترین نکاتی که در خرید هر وسیله ای باید در نظر داشت خرید از فروشگاه های معتبر می باشد که خرید وسایل و قالب های سیلیکونی هم از این قاعده مستثنی نیست.نگهداری این وسایل در جاهای خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید و وسایل گرمایشی قرار گیرد.در شست و شوی وسایل باید دقت داشت که به هیچ عنوان از اسکاچ سیمی و ضخیم برای شستن آن استفاده نشود.با توجه به نیاز بیشتر صنایع به سیلیکون سبب شده که تقاضای این محصول با ارزش بالا رود.

همین امر سبب شده برخی از افراد اقدام به فروش سیلیکون و محصولات تولیدی از این محصول با کیفیت بسیار پایین کنند که خرید مستقیم از شرکت های تولیدی سیلیکون سبب شده که دست سوداگران قطع شود و افراد با صرف هزینه بسیار مقرون به صرفه محصول با کیفیت را با اطمینان خاطر خریداری می کنند که این امر دست سوداگران را از بازار خرید و فروش این محصول قطع کرده است.