02188218279-86053927

EPDM چیست؟

5664 بازدید | شنبه 16 اسفند 1399 | دسته بندی : مقالات

EPDM چیست؟

EPDM یک پلیمر است که در صنایع کاربردهای بسیار زیاد و مختلفی دارد. در واقع می شود گفت که EPDM یک لاستیک مصنوعی است که از مقاومت بالایی برخوردار است و این کلمه مخفف اتیلن پروپیلن داین مونومر است، در آنالیز EPDM می توان گفت این ماده کوپلیمری که پیوندهای غیر اشباع ندارد،در صنایع خودروسازی و ساختمانی کاربردهای فراوانی دارد، به دلیل اینکه مقاومت بسیار بالایی دارد و تقریبا می توان گفت به عنوان عایق لاستیکی از آن استفاده می شود. این ماده اولین بار در سال 1962 کشف شد و به عنوان عایق های پشت بام مورد استفاده قرار گرفت. این ماده در همین سال ها در ایالات متحده آمریکا به دلیل اینکه مشتقات نفتی بسیار گران بودند، مورد استفاده و استقبال قرار گرفت. EPDM به دلیل گرانی ایزوگام یا قیر توانست در بازار جایگاه خود را پیدا کند و در ساختمان سازی در سطح گسترده ای مورد استفاده قرار بگیرد. امروزه این ماده در درزگیرها، تولیدات واشر و محصولات لاستیکی دیگر نیز به علت عایق بودن در برابر عوامل محیطی استفاده می شود. می توان گفت امروزه EPDM جزء پرمصرف ترین مواد در جهان شناخته شده است و لاستیک های تولید شده از این ماده به عنوان پرمصرف ترین لاستیک ها در بازار عرضه می شوند.

                                   

در دهه 70 میلادی همانطور که در قسمت بالا هم اشاره شد، این ماده به دلیل اینکه کشورهای خاورمیانه از لحاظ نفتی، ایالات متحده را تحریم کرده بودند و مشتقات نفتی بسیار گران بود، این ماده جایگزین شد و استفاده ی آن به صورت چشمگیری افزایش یافت. با پیشرفت تکنولوژی و فناوری های نوین این ماده در صنعت جایگاه ویژه ای پیدا کرده است و در بسیاری موارد به دلیل خواص و ویژگی هایی که دارد، به صورت انبوه استفاده می شود. می توان گفت این ماده برای قسمت ها یا سازه هایی که در تماس مداوم و مستمر یا حتی مقطعی با آب هستند، انتخاب مهم و کاربردی است و عموما مهندسین مرتبط با این امر نخستین انتخاب خود را از مشتقات EPDM قرار می دهند.

خواص و ویژگی های EPDM

EPDM یک ماده است که امروزه در بازار عرضه می شود و در قیمت های مختلفی از تولیدات صنعتی به کار می رود. می توان گفت در فرمول شیمیایی آن یک زنجیره اصلی وجود دارد که در این زنجیره اصلی یک کوپلیمر نامنظم از اتیلن و پروپیلن موجود می باشد که این ماده قابلیت پخش شدن را ندارد و به همین دلیل در ساخت لاستیک، ساختمان سازی و حتی تهیه واشر نیز از آن استفاده می شود. جالب است بدانید که وزن مولکولی این پلیمر با روش پلیمریزاسیون های مختلف قابل تغییر است.

این ماده در برابر تغییرات آب و هوا، رطوبت، اشعه های UV و دیگر عوامل محیطی مقاومت بسیار بالایی دارد. مقاومت کششی این ماده نسبتا خوب است، از طرفی دانسیته بسیار کمی دارد. سطح الاستیسیته این ماده بسیار زیاد است و پایداری حرارتی آن در سطح بسیار خوبی است. حلالیت آن در برابر حلال های آروماتیک و برخی کربن ها بسیار ضعیف است اما در برابر حلال های قطبی مثل الکل ها و کتون ها مقاومت خوبی دارد.

در مقابل روغن های غیر قطبی حساس است و دچار شکنندگی می شود، اما در برابر تغییرات اسیدی و بازی بسیار مقاوم است، در درون کابل ها می توان گفت تنها الاستومری است که پایداری خود را حفظ می کند. این مقاومت و دوام ماده ی مذکور حتی با مرور زمان هم کاهش پیدا نمی کند، مشروط بر اینکه محافظت های مربوطه هم انجام بگیرد که عمر مفید سازه های EPDM را بالا ببرد. یکی دیگر از ویژگی های این ماده انعطاف پذیری آن است که در هوای سرد هم این خاصیت را حفظ می کند و تا دمای منفی 40 یا 50 درجه ی سانتی گراد منعطف است. جالب است بدانید که این ماده با وجودی که در برابر سرما منعطف است به مرور زمان کوچک و دچار انقباض نمی شود.

EPDM علاوه بر اینکه در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است، در برابر مواد شیمیایی بسیار زیادی نیز این مقاومت را حفظ می کند. ماهیت این ماده تا حدودی خنثی است و می توان گفت که EPDM یک پلیمر خنثی است که تا حدودی خاصیت چسبندگی ندارد و برای ایجاد این ویژگی در این ماده باید فرآیندهای زیاد با دقت بسیار بالا بر روی آن انجام بگیرد که نیازمند کار دقیق است.

                                   

کاربردهای EPDM

این ماده در صنایع مختلفی کاربرد دارد. از جمله می توان به استفاده آن در صنایع کشتی سازی، درزگیری نمادهای شیشه ای پنجره ها، استفاده در صنعت ساختمان سازی، لاستیک سازی، تولید واشر و وسایل لاستیکی و یا دیگر مشتقات آن اشاره کرد، همانطور که اشاره شد EPDM به دلیل اینکه دارای خاصیت مقاومت در برابر تغییر آب و هوا و حتی آب است، در برخی کشور ها مانند آمریکا به جای ایزوگام در سقف خانه ها، مجتمع های تجاری و اداری و .. مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر شما تا به حال دقت کرده باشید در کفپوش زمین های بازی و ورزشی، شهربازی ها، پارک ها و جاهای دیگر نیز می توانید قطعات ساخته شده از این ماده را به راحتی ببینید که به دلیل اینکه مقاومت سایشی بالایی دارند از آن استفاده می کنند. از طرفی این کفپوش به نوعی ایجاد ایمنی برای ضربه گیری را نیز به وجود می آورد، زمانی که در شهر بازی ها کودک مشغول بازی است وجود این کفپوش ها می تواند در صورت زمین و ضربه خوردن از اتفاقات ناگوار جلوگیری کند. برای ساخت قطعات سبک نیز از EPDM استفاده می شود که این قطعات شامل پوشش های سیم و کابل های پلاستیکی، واشر، قطعات کوچک اتومبیل و غیره است.

باید توجه داشت برای کاربرد EPDM زمانی که این ماده به عنوان کفپوش برای یک مکان استفاده می شود به علت اینکه خاصیت چسبندگی آن بسیار کم است مرتب سازی آن را دقیق انجام داد و اگر در بین قطعات و کفپوش فاصله ایجاد شد و آنها را مرتب کرد، زیرا فضای خالی ممکن است برای افراد یا کودکان به خصوص در شهربازی ها آسیب زننده باشد.

اگر در مکانی یا موقعیتی خاصیت چسبندگی بسیار مهم است و برای محل مورد نظر باید این ویژگی را لحاظ کرد بهتر است که از EPDM استفاده نشود و سازه های دیگر جایگزین شود. از طرفی فرایند ایجاد چسبندگی در سازه های ساخته شده از این ماده بسیار دقیق و یک فرآیند نسبتا پیچیده است. اما ویژگی کلیدی این ماده یعنی آب گریزی و نفوذ ناپذیری آن نسبت به آب  را به اولویت مهندسین کاربری در زمینه های مختلف در موقعیت های متفاوت تبدیل کرده است.

                                  

انالیز EPDM

میزان اتیلن در زنجیره ی سازنده ی پلیمری حدودا 60 تا 80 درصد است. انواع تجاری این لاستیک ها 55 تا 75 درصد اتیلن مصنوعی دارد که انواع مختلفی از الاستومرها را می توان به صورت متنوعی به وجود آورد. جالب است بدانید که نقش اصلی پروپیلن در این ماده ی کوپلیمری این است که نظم زنجیری پلی اتیلنی را به هم بزند و آن را دچار شکست کند و از بلوری شدن اتیلن جلوگیری کند در نتیجه باعث می شود که پخت گوگردی این ترکیب میسر شود، به این صورت که اگر هیدروژناسیون روی زنجیره لاستیک به صورت طبیعی انجام گیرد کوپلیمر به صورت یک در میان از لاستیک اتیلن-پروپیلن حاصل می شود و چون از طرفی زنجیره اصلی همین کوپلیمر اشباع شده است امکان خت گوگردی را به وجود نمی آورد.

برای فراهم کردن امکان پخت باید مونومر سوم در حالت جانبی نسبت به زنجیر اصلی قرار بگیرد و به ساختار مولکولی آن اضافه می شود و لذا ساختمان مولکولی متفاوت می شود و در نتیجه قابلیت پخت را پیدا می کند.

در حالت کلی می توان گفت این کوپلیمر به صورت خطی نیست البته میزان شاخه ای بودن این ماده به درصد مونومرها و موقعیت پلیمریزاسیون بستگی دارد. شاخه ای شدن بیشتر در صورتی رخ می دهد که درصد مونومر سوم افزایش پیدا کند. بهتر است بگوییم که آنالیز EPDM به استفاده بهتر آن در قسمت های مختلف کمک شایانی می کند از دیگر نکات قابل توجه این است که این ماده قابلیت عایق بودن خود را در داخل کابل ها تا kv60 حفظ کرده و این قابلیت لاستیکی را از دست نمی دهد، به همین دلیل به عنوان پوشش های سیم و کابل در تولیدات مختلف به کار می رود.

برای تهیه ی این محصولات می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شرکت شبانکو مراجعه کنید و برای اطلاع در مورد قیمت EPDM، با شماره های داخل سایت تماس حاصل فرمائید. شرکت شبانکو با فروش EPDM، این خدمت را به شما ارائه می دهد که بتوانید با بهره گیری از این محصول روند کاری خود را به صورت اصولی تر و سریع تر پیش ببرید. برای خرید EPDM با تعداد متفاوت و بسته ی ورقه های مختلف می توانید با مشاوران متخصص این مجموعه در ارتباط باشید.

                                   


m
پاسخ

سلام ممنون از اطلاعاتی که ارائه داده بودین.آیا در مقابل گاز H2S مقاومتی داره ؟

شرکت شبانکو

🌷🌷 سلام ممنون از وقتی که گذاشتید و مطالعه کردید.. لطفا با کارشناس تماس بگیرید.