02188218279-86053927

رزین اپوکسی چیست؟

707 بازدید | دوشنبه 02 فروردین 1400 | دسته بندی : مقالات

زیبایی های هنری، بخش عمده ای از فعالیت های صنعتی را به خود اختصاص داده اند، مواد شیمیایی بسیاری وجود دارند که هر کدام جزئی از تولیدات مورد استفاده قرار می گیرند. از طرفی دیگر، استقبال و توجه مردم این مواد، بسیار قابل توجه است. رزین اپوکسی یکی از همین مواد تولیدی است که در ساخت اشکال بسیار زیبا به کار می رود. هم اکنون هم افراد بسیاری در کار با این ماده شگفت انگیز فعال هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این ماده آشنا کنیم.

رزین اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی، موادی هستند که در ساخت رویه میز، درب ها، کف منزل و یا ساخت اکسسوری هایی نظیر انگشتر و دستبند به کار می روند. اگر دقت کنید دایره کاربرد رزین اپوکسی بسیار گسترده است.

استفاده از رزین اپوکسی نیازمند داشتن اندکی مهارت در کنار خلاقیت است. مواد رزین اپوکسی پس از طی مراحلی که در ادامه خواهیم گفت در قالب ها قرار می گیرد. سپس این مواد خشک می شوند و با استفاده از ماشین های صنعتی، آن را صیقل می دهند. با توجه به اینکه امروزه بحث نوآوری و کارآفرینی بسیار مطرح می شود، کار با این ماده می تواند گزینه هوشمندانه ای برای افراد باشد.

مشخصات فنی رزین اپوکسی

اکثر رزین اپوکسی های موجود در سراسر دنیا دوجزئی هستند. البته شما می توانید به نسبت کاری که قصد انجام آن را دارید، از نوع سوم آن هم استفاده نمایید. این دو جزء شامل یک جزء رزین و یک جزء هاردنر می باشد. معمولا در اصطلاح افراد مشغول در این حوزه، جزء رزین را A می نامند که مخفف حرف اول این ماده در زبان لاتین است. اساس کار شما هم با این ماده است و کیفیت کار هم با توجه به مرغوبیت این ماده مورد توجه قرار می گیرد.

اما جزء بعدی ما، هاردنر می باشد. این ماده همانطور که از اسم آن پیداست، در سفت کردن ترکیب دخالت دارد. به این معنا که اگر این بخش را از ترکیب حذف نماییم، رزین شما سفت نمی شود و در همان حالت لغزنده باقی خواهد ماند. هاردنر را با علامت B می شناسند.

از نظر هاردنر هم معمولا دو نوع هاردنر اصلی در بازار وجود دارد. این دو نوع هاردنر پلی آمید و هاردنر پلی آمین هستند. هاردنر پلی آمین معمولا بی رنگ هستند و حلال پذیر هم نمی باشند. در حالتی که هاردنر پلی آمید معمولا در رنگ های نارنجی و قرمز تولید می شوند و حلال پذیر می باشند. البته حلال آنها معمولا مواد شیمیایی خاص دیگری است.

نحوه تولید و تهیه رزین اپوکسی

در تولید رزین اپوکسی، معمولا دو نوع A و B  را از هم جدا نمی کنند و مخلوطی از آنها را در اختیار شما قرار می دهند. البته شما در هنگام خرید رزین اپوکسی باید توجه داشته باشید که این ماده را در کجا به کار می برید. هاردنر های به کار رفته در این ماده تعیین کننده کاربرد آن است.

به عنوان مثال، هاردنر پلی آمین در ساخت جواهرات و قطعات تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که هاردنر پلی آمید برای ساخت کفپوش ها به کار می رود و گزینه مناسبی برای تولید اکسسوری ها نیست. علت این امر هم رنگ تیره آن، قابلیت شکننده بودن آن و مواردی این چنینی می باشد. بهتر است همانطور که گفته شد از هاردنر تنها در ساخت کفپوش ها استفاده نمایید.

تهیه رزین اپوکسی هم کار بسیار سختی نیست و تنها باید توجه داشته باشید که این ماده را از مراکز معتبر تهیه نمایید. به این ترتیب از کیفیت این محصول اطمینان حاصل خواهید کرد. شما عزیزان می توانید رزین اپوکسی مورد نظر خود را با خیالی کاملا آسوده از شرکت ما تهیه فرمائید. کارشناسان ما با تجربه و مهارتی که در این کار دارند، رزین اپوکسی مورد نظر شما را با کیفیتی بالا در اختیار شما قرار خواهند داد.

قیمت رزین اپوکسی 

قیمت رزین اپوکسی بر اساس معیار های مختلفی متفاوت است. یکی از اصلی ترین این معیارها، درصد غلظت این ماده است. همانطور که می دانید، رزین دارای قیمت بیشتری نسبت به هاردنر می باشد. در واقع در هنگام انجام کار، این رزین شماست که دارای اهمیت بالاتری است. بنابراین در هنگام خرید، هر اندازه که رزین شما دارای غلظت خالص تری باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

رزین اپوکسی و بسته بندی آن 

بسته بندی رزین اپوکسی بر اساس کیلوگرم انجام می شود. بسته بندی های این ماده مقاوم هستند و معمولا بر روی آن ها اطلاعات محصول به طور کامل درج شده است. نکته دیگر در بسته بندی رزین اپوکسی، قابلیت نشتی ندادن بسته بندی آن است. رزین به حالت مایع است و بنابراین در بسته بندی باید کاملا غیر قابل نفوذ باشد. خوشبختانه تولید کنندگان این محصول به طور کامل به این امر توجه داشته اند و بسته بندی کاملا مطابق با این محصول را فراهم کرده اند. البته ما باز هم به شما پیشنهاد می کنیم که محصول خود را از مراکز معتبر تهیه نمایید.

خطرات رزین اپوکسی و شرایط نگهداری آن 

گاهی اوقات گفته می شود که رزین اپوکسی سمی است و در نتیجه گازهایی که از آن منتشر می شود نیز سمی می باشد. رزین قبل از استفاده به هیچ عنوان سمی نیست اما در هنگام حرارت دادن به آن و یا بودن در مقابل نور مستقیم خورشید، می تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد نماید. پیشنهاد می شود در هنگام کار با این ماده حتما از ماسک استفاده نمایید تا در دراز مدت دچار مشکلات تنفسی نشوید.

همچنین بهتر است در هنگام کار با رزین، از دستکش استفاده نمایید. رزین به صورت مستقیم مشکلی برای دستان شما ایجاد نخواهد کرد اما گاهی اوقات موجب ایجاد حساسیت های پوستی می شود. بنابراین بر اساس اصل پیشگیری بهتر از درمان است، بهتر است که در هنگام کار با این ماده اصول ایمنی را رعایت فرمائید و از دستکش های ایمنی استفاده کنید. لازم به ذکر است که افراد مبتدی در هنگام کار با این ماده باید حتما از افراد با تجربه و ماهر کمک بگیرند.

اما بحث دیگر در خصوص رزین اپوکسی، بحث نگهداری آن می باشد. برای نگهداری از این ماده باید اصولی را رعایت فرمائید که در ادامه آنها را ذکر خواهیم کرد:

*رزین خود را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید. نور مستقیم موجب کدر و زرد شدن رنگ رزین شما می شود و کار شما را کاملا خراب خواهد کرد. البته اگر قصد استفاده از این ماده در رنگ های مختلف را دارید، می توانید با اضافه کردن رنگ ها، مانع از نشان دادن رنگ زرد شوید.

*رزین خود را پس از مخلوط کردن با هاردنر، یا باید استفاده نمایید و یا اینکه دور بریزید. این مخلوط  پس از مدتی سفت می شوند و دیگر هیچ کارایی خاصی نخواهد داشت.

*به زمان تولید رزین اپوکسی توجه داشته باشید. رزین به طور کلی پس از گذشته یک ماه به رنگ زرد تغییر خواهد کرد و پس از گذشت شش ماه، کاملا خاصیت خود را از دست خواهد داد. بنابراین این را حتما مدنظر قرار دهید.

*بهترین دما برای رزین، دمای خنک اتاق است. از نگهداری آن در مناطق خیلی سرد خودداری نمائید.