02188218279-86053927

Zno(اکسید روی) چیست؟

1096 بازدید | سه شنبه 17 فروردین 1400 | دسته بندی : مقالات

Zno(اکسید روی) چیست؟

پیش از این Zno یا اکسید روی فقط به عنوان یک ماده معدنی شناخته می شد که به حالت فیزیکی جامد پودری با خاصیت عدم انحلال در آب وجود داشت. در آن زمان اکسید ناخالص این ماده را با نام توتیا در درمان بیماری های چشمی مورد استفاده قرار می دادند و یا از آن در ساخت آلیاژهای فلزی چون برنج استفاده نمودند اما هیچکس نمی دانست که Zno در آینده چه تحولاتی را شاهد خواهد بود و چه کاربردهای گسترده تری پیدا خواهد کرد.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و پیدایش فناوری نانو،تولید نانو ذرات Zno  نیز همچون اغلب ساختارهای نانویی ساخته شده از انواع مواد معدنی و آلی، آغاز شد. در حال حاضر با استفاده از این علم می توان گفت که Zno  جزء مواد پلیمری است و کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف اعم از صنایع تولید پلاستیک، سیمان، شیشه، سرامیک، صنایع تولید کننده کرم های ضد آفتاب، پمادهای پوستی، صنعت تولید پودر بچه و سایر صنایع بهداشتی و دارویی و دیگر صنایع دارد.

در این متن با ما همراه باشید تا با کاربردهای نانو ساختار اکسید روی به صورت جزئیاتی و برخی دیگر از مسائل پیرامون آن اعم از خطرات، خرید و فروش و شرایط نگهداری این ماده آشنا شوید.

 

کاربرد Zno

پیش از پرداختن به کاربردهای مختلف و گسترده نانو ساختار اکسید روی بهتر است با برخی خواص آن آشنا شویم، چرا که داشتن این خواص باعث استفاده از این ماده در صنایع مختلف می شود. از جمله بارزترین خواص Zno پلیمری می توان به مواردی به شرح زیر اشاره کرد:

*پایداری شیمیایی بالایی دارد.

*فعالیت کاتالیزوری آن بالاست.

*پوشش دهندگی و چسبندگی مطلوبی را ارائه می دهد.

*صرفه اقتصادی خوبی دارد و ارزان قیمت است.

*قابل بازیافت می باشد.

*توانایی جذب و خنثی سازی اشعه ماورای بنفش خورشید را دارد.

*خاصیت آنتی باکتریال و ضدعفونی کنندگی دارد.

*سمی نیست.

در مورد خاصیت اول در نظر داشته باشید از آنجایی که اکسید روی دارای دمای تجزیه و تبخیر بسیار بالایی در حدود 19 هزار درجه سانتی گراد است، پایداری بسیار بالایی را دارا می باشد. در حالت کلی وجود تمام این خواص باعث شده است که از نانو ذرات پلیمری Zno در صنایعی همچون صنعت پزشکی و داروسازی و سایر صنایعی که در ادامه به طور مفصل به آنها اشاره می کنیم استفاده شود.

کاربرد Zno در صنعت پزشکی و داروسازی 

همانطور که در بالا گفتیم نانو ساختار اکسید روی دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی و آنتی باکتریال است، از این رو این ماده در صنعت داروسازی یک رقیب مهم برای آنتی بیوتیک ها محسوب می شود. اکسید روی را در صنایع پزشکی و داروسازی بیشتر با نام زینک اکسید می شناسند.

جالب است بدانید که از یک منظر بسیار مهم استفاده از زینک اکسید به عنوان ماده آنتی باکتریال در صنعت پزشکی و داروسازی بر آنتی بیوتیک ها ارجحیت دارد و آن موضوع ایجاد پاتوژن های انسانی با مصرف آنتی بیوتک ها است. با مصرف آنتی بیوتیک ها مقاومت باکتری ها به این نوع ضدعفونی کننده ها بیشتر شده و به نوعی باکتری ها خود را در برابر ضدعفونی کننده های از نوع آنتی بیوتیک به روز می کنند. به این ترتیب روز به روز نیاز به مصرف و بالا بردن دوز داروهای آنتی بیوتیک بیشتر می شود. اما این مشکل در مورد مصرف زینک اکساید به عنوان ضدعفونی کننده وجود ندارد و به دلیل عدم تولید پاتوژن نیازی به مصرف بیشتر یا بالا بردن دوز این نوع داروی ضد عفونی کننده نیست.

از طرفی از آنجایی که زینک اکسید ماده ای با پایداری بالا و سازگار است در مورد بدن انسان و محیط زیست ایجاد مشکل یا آسیبی نمی کند. علاوه برتولید مواد ضدعفونی کننده با پایداری بالا و موثر از Zno می توان در تولید مواد دارویی ضد التهاب، ضد خارش، تولید انواع پمادهای سوختگی، چسب زخم ها و غیره نیز استفاده کرد. در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی هم از اکسید روی به طور گسترده ای در تولید کرم های ضد آفتاب استفاده می کنند; چرا که (همانطور که در بالا گفتیم) این ماده خاصیت شگفت انگیز جذب و خنثی سازی اشعه ماورای بنفش خورشید را داراست و از این روز به حفظ سلامت پوست کمک شایانی می کند.

علاوه بر اینها در صنعت تولید عینک های آفتابی، صابون، کرم های مرطوب کننده و مواد ضد شوره نیز زینک اکسید را به دلیل پایداری بالا و عدم آسیب آن به انسان و محیط زیست و خواص بی نظیر دیگری که دارد،به کار می برند.

کاربرد Zno در سایر صنایع

جالب است بدانید که اکسید روی به عنوان یک نیمه رسانا شناخته شده است و از آن در صنایع مربوط به بکارگیری نیمه هادی ها استفاده می شود. به طور بالقوه Zno یک نیمه رسانای نوع N  است که قابلیت تبدیل شدن به نیمه رسانای از نوع P و در ادامه ترکیب شدن با نیمه رسانای نوع N  را دارد. این ویژگی سبب شده که از نانو ساختار اکسید روی در تولید وسیله های الکتریکی و پیزوالکتریکی با ابعاد نانومتری استفاده کنند.

علاوه بر این از نانوساختارهای Zno در ساخت انواع ادوات نوری و الکتریکی چون سل های خورشیدی، فتو دیودها، خازن ها، لامپ ها، سنسورهای گازی، لیزرهای فرابنفش و غیره نیز استفاده می شود. علاوه بر کاربرد به عنوان یک نیمه رسانا در صنایع دیگر کاملا غیر مرتبط با این موضوع نیز از اکسید روی استفاده می شود، از جمله این صنایع می توان به صنعت ساخت سرامیک ها، لاستیک و پلیمر و صنعت تصفیه آب و غیره اشاره کرد.

خرید و فروش Zno

ما در شرکت شبانکو امکان خرید Zno  را برای تمام پژوهشگران و صاحبان صنایع مختلف فراهم ساخته ایم. ارائه محصول با کیفیت در کنار داشتن مناسب ترین قیمت، شرکت ما را از سایر شرکت های فعال در این زمینه مستثنی ساخته است. ما در این مجموعه تمام محصولات خود را با معرفی کامل محصول و ذکر ویژگی های آن به فروش می رسانیم و امکان خرید به صورت آنلاین را برای مشتریان خود در کمترین زمان خرید ممکن فراهم نموده ایم.

خطرات و پیشگیری از خطرات Zno 

خطرات Zno با توجه به کاربردهایی که برای این ماده ذکر کردیم تنها در حوزه پزشکی و دارویی می تواند اتفاق بیفتد. در این حوزه نیز اکسید روی که زینک اکسید هم نامیده می شود عوارض و خطرات چندانی ندارد و تنها در برخی افراد ممکن است مصرف کرم ها و ضد آفتاب ها و یا سایر مواد تهیه شده از آن با تحریک های موضعی همراه باشند.

در هر صورت برای مواجه نشدن با مشکلی که در این زمینه توصیه می کنیم که از تماس داروها و پمادهای حاوی اکسید روی با چشم ها خودداری کنید، در مورد زخم ها و سوختگی های شدید و عمیق این ماده را به کار نبرده و مراجعه به پزشک را در اولویت قراردهید، در صورت استفاده از ضد آفتاب های حاوی زینک اکساید حداقل 30 دقیقه قبل از خارج شدن از منزل و قرارگیری در معرض نور آفتاب آن را به طور یکنواخت بر روی پوست خود بمالید.

بسته بندی Zno 

بسته بندی روی اکسید به صورت کیسه های 25 کیلوگرمی می باشد.

قیمت Zno

قیمت گذاری روی اکسید اغلب به صورت کیلویی صورت می گیرد. از آنجایی که در مورد تعیین قیمت اغلب قریب به اتفاق مواد شیمیایی قیمت به صورت روزانه و تحت تاثیر عواملی چون قیمت ارز افزایش یا کاهش می یابد و روی اکسید نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شرایط نگهداری Zno

در مورد شرایط نگهداری از اکسید روی به دلیل خاصیت سازگاری بالای آن نکته خاصی وجود ندارد ولی در هر حال بایستی از تماس آن با مواد سازگار به خصوص در محیط های آزمایشگاهی جلوگیری نمود. به عنوان مثال اکسید های فلزی همچون اکسید روی با سولفید هیدروژن ناسازگارند و بایستی دقت لازم را در کنار هم قرار دادن و تماس این مواد ناسازگار داشته باشید.

برای ثبت سفارش و خرید انواع مواد شیمیایی و پلیمری می توانید به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن اقدام نموده و یا در صورت داشتن سوالاتی پیش از خرید با کادر پشتیبانی ما در مجموعه شبانکو تماس حاصل نمایید.