02188218279-86053927

اسید اکریلیک چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

1000 بازدید | دوشنبه 06 اردیبهشت 1400 | دسته بندی : مقالات

اسید اکریلیک چیست؟

یکی از محصولات بسیار پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی اسید اکریلیک است که نه تنها در این صنعت بلکه در صنایع دیگری چون پلاستیک و ... . کاربرد اسید اکریلیک روز به روز در حال افزایش است و به دلیل داشتن مشخصه های بارز از جمله وجود PH پایین در هنگام کار با این ماده باید بسیار دقت داشت.اسید اکریلیک بدون رنگ می باشد اما بوی اسید می دهد و دارای فرمول شیمیایی CH2=CHCOOH است و حساسیت بالایی در برابر حرارت و نور خورشید دارد،بنابراین باید در محل نگهداری آن نکات لازم را در نظر گرفت.

امروزه با توجه به کارایی بالایی که برای این ماده تعریف شده است سبب شده که تقاضا برای خرید آن توسط صنایع مختلف بالا رود و بازار خرید و فروش بالایی داشته باشد اما باید در خرید این ماده دقت داشت که حتما از فروشگاه های معتبر خرید صورت گیرد.

معرفی مشخصات اسید اکریلیک در صنایع مختلف

این ماده به نام های دیگر همچون اسید وینیل فرمیک،اسید پروپن و اسید 2- پرونوئیک شناخته شده است.

در خرید هر نوع ماده شیمیایی ضروری است که مهم ترین مشخصات آن مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به مشخصات شیمیایی و فنی در نگهداری و نوع مصرف از آن استفاده کرد.از مهم ترین مشخصات اسید اکریلیک می توان به موارد زیر اشاره داشت:

*این ماده قابلیت حلالیت بالایی در آب،اتر،الکل،استر و ... را دارد.

*دمای ذوب برای اسید اکریلیک در حدود 14 درجه سانتی گراد و دمای مربوط به نقطه جوش آن در حدود 139 درجه سانتی گراد است.

*ناپایداری این ماده سبب شده که به راحتی تمایل به فرآیند پلیمریزاسیون داشته باشد.

*اسیدی بودن ماده و PH  در حدود 3

*سازگاری بالا با فولاد ضد زنگ

*دارای دانسیته در حدود 1/05 گرم بر سانتی متر مکعب

*مایع بی رنگ و شفاف با بوی ترش و ... از مهم ترین مشخصاتی است که در بالا رفتن و تنوع کاربرد اسید اکریلیک نقش مهمی را دارند و سبب شده که از ماده به عنوان یکی از مواد پرکاربرد و با ارزش در صنایع مختلف یاد شود.

مهم ترین کاربرد اسید اکریلیک

همانطور که میدانید اسید اکریلیک ماده پر مصرفی است و در صنایع مختلف و در انجام بسیاری از فرآیندها و آزمایشات علمی هم از این ماده استفاده می شود و برای شناخت بهتر ضروری است که به مهم ترین کاربرد اسید اکریلیک پرداخته شود که مهم ترین این موارد عبارتند از:

*در تولید مواد شوینده

*در صنایع رنگرزی و تولید رنگ

*ساخت انواع پلاستیک ها

*تولید و تهیه مواد آرایشی و بهداشتی

*صنایع چرم سازی

*ترکیبات پشتی و فرش

*در صنعت پزشکی و تولید روکش قرص های دارویی

*نقش واسطه شیمیایی در انجام فرآیندهای شیمیایی

*تولید بسیاری از مواد شوینده

*عامل آنتی باکتریالی

*فرمولاسیون پوشش های صنعتی

*در تولید بسیاری از مصالح و مواد ساختمانی

*در تصفیه روغن

*تولید انواع ژل

*عناصر تشکیل دهنده تنباکو

*تولید انواع پلیمرهای سوپر جاذب

*در صنایع بسته بندی بسیاری از محصولات غذایی کاربرد بالایی دارد.

*در صنایع نساجی و تولید پوشک

*ساخت و تولید چسب و رزین و ... تنها بخشی از مهم ترین کاربرد اسید اکریلیک است.

نکات مهم در خرید و فروش اسید اکریلیک

یکی از موارد بسیار مهمی که در خرید ترکیبات شیمیایی باید در نظر داشت این است که حتما ماده خریداری شده از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد و از آنجایی که کاربرد اسید اکریلیک بسیار بالا می باشد و در صورتی که از ماده با کیفیت پایین استفاده شود علاوه بر اینکه محصولات تولیدی حاصل از این ماده دوام و ماندگاری و کیفیت لازم را ندارند بلکه سبب هدر رفت هزینه بسیار زیادی می شود . در برخی موارد ممکن است حتی خسارت جانی و مالی بالایی را به بار آورد.شرکت شبانکو با در راس قرار دادن کیفیت محصول توانسته فروش بالایی را داشته باشد و خرید از این شرکت با اطمینان خاطر صورت می گیرد.

خطرات و پیشگیری از خطرات اسید اکریلیک

در هنگام کار با مواد شیمیایی ضروری است که نکات ایمنی و بهداشتی به درستی رعایت گردد و قبل از استفاده از هر محصولی نحوه استفاده و فایل مربوط به MSDS محصول را تهیه کرده که در مورد نحوه مصرف ، چگونگی نگهداری ، نوع واکنش پذیری ، سمی بودن یا نبودن و بسیاری از موارد دیگر به درستی توضیح داده شده که باید مطالعه کرد.

این ماده درصورتی که با پوست تماس پیدا کند به دلیل داشتن خاصیت خورندگی که دارد شدیدا تحریک کننده است و با توجه به بوی اسیدی که دارد به مرور و در صورت کار با این محصول به مدت زمان طولانی یک سری مشکلات تنفسی را به وجود می آورد و ضروری است که حتما باید در هنگام کار با این مواد از دستکش و ماسک استفاده شود و حتی بهتر است که از عینک مخصوص هم استفاده شود زیرا در صورت کوچک ترین سهل انگاری و تماس این ماده با چشم در برخی از موارد آسیب جدی و برگشت ناپذیری را به وجود می آورد.

اکریلیک اسید در محیطی باید استفاده شود که از تهویه مناسبی برخوردار باشد.در هنگام کار با این ماده به هیچ عنوان نباید سیگار روشن کرد زیرا سریعا شعله ور شده و خسارت جبران ناپذیری را به وجود می آورد.دوز بالای این اسید ممکن است سمی باشد زیرا باید در هنگام کار با این ماده میزان حد مجاز بخار آن در نظر گرفته شود و در صورت بلعیده شدن سوختگی شدیدی را ایجاد می کند و سبب آسیب جدی به غشاء مخاطی می شود که در برخی از موارد تبعات جدی به بار می آورد.

نحوه نگهداری اسید اکریلیک

از آنجایی که واکنش پذیری ترکیبات شیمیایی با یکدیگر متفاوت است و در صورتی که در نزدیکی یک سری مواد دیگر نگهداری شود امکان دارد واکنش دهد و یک سری مشکلات را به وجود بیاورد باید در نحوه نگهداری و انبارداری آن دقت لازم را داشت.این ماده واکنش پذیری و قدرت خورندگی بالایی دارد و حتما باید در ظروف فولادی ضد زنگ نگهداری شود.میزان دمای لازم برای نگهداری از این ماده دمای بین 15-25 درجه سانتی گراد است و توصیه می شود در دمای بالای 40 درجه نگهداری نشود زیرا قابلیت اشتعال دارد.

همچنین باید در جای خشک و خنک نگهداری شود و به هیچ عنوان در کنار برخی از اسیدها همچون اسید نیتریک یا اکسید کننده های قوی همچون هیدروژن پراکسید و ... به شدت انفجار پذیر است و خاصیت پلیمریزه شدن را دارد.یکی دیگر از مواردی که در نگهداری اسید اکریلیک باید به آن توجه داشت این است که در حمل و نقل آن باید دقت کافی را داشت زیرا علاوه بر موارد گفته شده این ماده جزء مواد مخرب زیست محیطی است.و بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده نشان داده که برای زندگی آبزیان به شدت مخرب است.

در بسته بندی این محصولات بسته به میزان نیاز هر شرکتی در بشکه هایی از جنس فولاد ضد زنگ در حجم های مختلفی به فروش می رسد که بیشتر در بشکه های 200 کیلوگرمی به فروش می رسد.از آنجایی که این ماده به عنوان واسطه در بسیاری از ترکیبات شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد همین امر سبب شده که در بازار،خرید و فروش پر رونقی را داشته باشد.

این ماده نه تنها در ایران بلکه در بازارهای جهانی هم مصرف بسیار بالایی را دارد و از عمده کاربرد اکریلیک اسید در شوینده ها، به عنوان سوپر جاذب ها،پراکنده کننده ها و ... هم از آن استفاده می شود.از آنجایی که این ماده زیاد مورد استفاده قرار می گیرد باید در خرید آن توجه داشت که حتما از شرکت های معتبر خرید صورت گیرد.

این ماده به عنوان ماده اولیه در سنتز پلی اکریلیک اسید مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل داشتن پیوند عرضی که دارند خاصیت جذب کنندگی پیدا می کنند و می توانند تا بیش از صد برابر وزن خود محلولی چون آب را جذب کنند،به همین دلیل امروزه از این ماده در تولید بسیاری از هیدروژل و سوپر جاذب ها استفاده می کنند و کارایی خوبی در تولید پوشک بچه و انواع نوار بهداشتی هم دارند.به گونه ای که در جهان بیش از 30 درصد از اکریلیک اسید مصرفی در تولید سوپر جاذب های قوی مورد استفاده قرار می گیرد.

                                                                                                 میزان مصرف جهانی  اسید اکریلیک